Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równoważne przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprowadza dane wyrażenie algebraiczne do najprostszej postaci
stosuje wzory skróconego mnożenia w równoważnym przekształcaniu wyrażeń algebraicznych
udowadnia prawdziwość poznanych równości algebraicznych
dobiera argumenty do uzasadnienia poprawności rozwiązania problemu
przeprowadza rozumowania, uzasadniające poprawność rozumowania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
2–1
wykres Ishikawy
analiza morfologiczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą 2–1 (dwóch zadaje pytania, jeden odpowiada) powtarzają wiadomości na temat sposobów równoważnego przekształcania wyrażeń algebraicznych, również z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” oraz z animacją. Następnie analizują zależności przyczynowo – skutkowe w zadaniach pokazujących sposoby dowodzenia tożsamości algebraicznych i sporządzają wykres Ishikawy pokazujący te zależności.
Grupy prezentują swoje wykresy i wspólnie ustalają algorytm rozwiązywania zadań na przekształcanie wyrażeń algebraicznych i dowodzenie prostych tożsamości algebraicznych.
Ostatnim elementem tej części lekcji jest wspólne rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych 1–4 i analiza morfologiczna problemów związanych z samodzielnym tworzeniem tożsamości algebraicznych.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia lub w czasie zajęć poświęconych metodom dowodzenia twierdzeń.