Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równoważne przekształcanie wyrażeń algebraicznych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn;

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;

3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sprowadza dane wyrażenie algebraiczne do najprostszej postaci

  • stosuje wzory skróconego mnożenia w równoważnym przekształcaniu wyrażeń algebraicznych

  • udowadnia prawdziwość poznanych równości algebraicznych

  • dobiera argumenty do uzasadnienia poprawności rozwiązania problemu

  • przeprowadza rozumowania, uzasadniające poprawność rozumowania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • 2–1

  • wykres Ishikawy

  • analiza morfologiczna

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą 2–1 (dwóch zadaje pytania, jeden odpowiada) powtarzają wiadomości na temat sposobów równoważnego przekształcania wyrażeń algebraicznych, również z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” oraz z animacją. Następnie analizują zależności przyczynowo – skutkowe w zadaniach pokazujących sposoby dowodzenia tożsamości algebraicznych i sporządzają wykres Ishikawy pokazujący te zależności.

  2. Grupy prezentują swoje wykresy i wspólnie ustalają algorytm rozwiązywania zadań na przekształcanie wyrażeń algebraicznych i dowodzenie prostych tożsamości algebraicznych.

  3. Ostatnim elementem tej części lekcji jest wspólne rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych 1–4 i analiza morfologiczna problemów związanych z samodzielnym tworzeniem tożsamości algebraicznych.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Przekształcanie wyrażeń algebraicznych

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia lub w czasie zajęć poświęconych metodom dowodzenia twierdzeń.