Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Robert Wróbel
Przedmiot: chemia
Temat: Chromatografia bibułowa i cienkowarstwowa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Roztwory. Uczeń:
4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia).
Zakres rozszerzony
V. Roztwory. Uczeń:
4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia, elektroforeza).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje na czym polega chromatografia;
wyjaśnia, jakim procesom podlega proces chromatografii;
porównuje właściwości związków poddanych chromatografii.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment;
wirtualne laboratorium;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia laboratoryjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablety/smartfony z dostępem do internetu;;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów aby przynieśli na zajęcia liście różnych roślin, np. rukoli, sałaty, roszponki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie o metody rozdziału mieszanin jednorodnych.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu chromatografia. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu źródłowego w e‑materiale – procedura chromatografii, obliczanie współczynnika retencji.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, rozdaje sprzęt, szkło laboratoryjne, odczynniki i instrukcję do eksperymentu. Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment wg instrukcji, obserwują zmiany, wyciągają wnioski i dokonują obliczeń związanych ze współczynnikiem retencji barwników, zapisują wszystko w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie i wątpliwości.
Po przeprowadzeniu chromatografii i wykonaniu obliczeń chętni uczniowie prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy. Nauczyciel kontroluje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel odsyła uczniów do wirtualnego laboratorium w medium bazowym e‑materiału. Uczniowie w parach pracują i wykonują ćwiczenia. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest chromatografia? Czy polarność cząsteczek ma wpływ na współczynnik retencji? Co to jest współczynnik retencji?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale - zestaw ćwiczeń. Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali jakie związki występują w chlorofilu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane do przedstawienie procedury chromatografii. Uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji lub do sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest chromatografia?
Czy polarność cząsteczek ma wpływ na współczynnik retencji?
Co to jest współczynnik retencji?
Karta pracy ucznia.
3. Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki lub cylindry miarowe, sączki z bibuły, płytki do chromatografii cienkowarstwowej TLC, końcówki kapilarne do nakładania roztworu barwników na płytkę, pipetki Pasteura, zlewki, komory chromatograficzne. 4. Odczynniki chemiczne: etanol 95% do izolacji barwników, aceton, benzyna ekstrakcyjna. 5. Instrukcja do doświadczenia:
Umieść 2 g liści w zlewce, dodaj 15 cmIndeks górny 3 Indeks górny koniec3 etanolu i mieszaj intensywnie zawartość zlewki przez około 10 min.
Otrzymaną mieszaninę przesącz przez sączek.
Przesącz nałóż na płytkę TLC za pomocą kapilary na linię startu, która musi znaleźć się 1 cm nad dolną krawędzią płytki.
Wysusz płytkę.
Przygotuj mieszaninę 30 cmIndeks górny 33 benzyny i 3 cmIndeks górny 33 acetonu, wlej ją do komory chromatograficznej, pamiętaj aby poziom cieczy w komorze był niższy niż 1 cm (pod linią startu).
Włóż pionowo płytkę TLC do komory, zakryj komorę chromatograficzną.
Prowadź chromatografię do momentu, gdy czoło rozpuszczalnika znajdzie się 1 cm pod górną krawędzią płytki.
Wyjmij płytkę i wysusz.
Oblicz współczynniki retencji dla barwników.