Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przekaz energii podczas rozładowywania kondensatora |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | nauczanie hybrydowe |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, kalkulator; lampa błyskowa (opcjonalnie) |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: Co to jest kondensator i do czego służy?, Od czego zależy pojemność kondensatora? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel inicjuje dyskusję, dzięki której sprawdza zrozumienie zagadnień poruszanych w tekście. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. W razie potrzeby uczniowie wracają do wybranego fragmentu „Warto przeczytać”. Uczniowie oglądają symulację interaktywną i analizują wykresy ładowania i rozładowania kondensatora dla różnych wartości pojemności kondensatora i oporu w obwodzie. Następnie wykonują polecenia związane z symulacją. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania 1‑3, 6 i 8 z części „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 5 grup. | |
Praca domowa: | |
Zadania 4, 5 i 7 z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |