Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zależność między kątami w kole
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje kąty wpisane i środkowe
zna i stosuje twierdzenie o kącie środkowym i wpisanym opartych na tym samym łuku
przeprowadza dowód twierdzenia o kącie środkowym i wpisanym opartych na tym samym łuku
zna pojęcie miejsca geometrycznego punktów i wyznacza zbiory punktów o zadanych własnościach
zna i stosuje twierdzenie o równości kątów wpisanych opartych na tym samym łuku
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytanie dotyczące postaci Talesa i zagadnień z tą postacią związanych. Przywołuje twierdzenie o kącie wpisanym rozpiętym na średnicy i historyczne wzmianki o zasługach Talesa w tym zakresie.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć kątów wpisanych i środkowych w okręgu i kole.
Nauczyciel formułuje problem związany z miejscem geometrycznym punktów, z których dany odcinek widać pod stałym kątem – może skorzystać z Infografiki dołączonej do lekcji: „Kąt wpisany w koło”.
Nauczyciel pomaga opisać zbiór o zadanej własności i prosi wybranego ucznia o przeprowadzenie konstrukcji. Omawiając poprawność konstrukcji odwołuje się do konieczności uzasadnienia równości odpowiednich kątów wpisanych i w ten sposób przechodzi do twierdzenia o kącie środkowymi wpisanym.
Nauczyciel zachęca do przejrzenia Apletu i wykonania dołączonych tam poleceń.
Nauczyciel sugeruje przeprowadzenie dowodu w trzech różnych wariantach i prosi wybranego ucznia o dowód w przypadku, gdy ramię kąta wpisanego zawiera średnicę. Następnie dyskutują nad dowodem w pozostałych przypadkach. Nauczyciel może zaproponować przeprowadzenie dowodu dla pozostałych przypadków w ramach pracy domowej.
Nauczyciel prosi o podanie wniosków z twierdzenia, dotyczących w szczególności kątów wpisanych opartych na tym samym i na równych łukach.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Ewentualnie może prosić o dokończenie dowodu twierdzenia.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem.