Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Odpowiednie dać rzeczy słowo! – Norwidowska koncepcja poezji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
2) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt);
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
6) odróżnia zamierzoną innowację językową od błędu językowego; określa funkcje innowacji językowej w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje koncepcję poetycką Cypriana Norwida,

  • interpretuje teksty Norwida, wyjaśniając m.in. funkcję zastosowanych środków poetyckich,

  • uzasadnia twierdzenie, że twórczość poetycka może być elementem aktu komunikacji,

  • formułuje argumenty na poparcie swojej opinii przedstawianej w dyskusji,

  • wskazuje punkty wspólne łączące twórczość graficzną Norwida z jego koncepcją poetycką.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Odpowiednie dać rzeczy słowo! – Norwidowska koncepcja poezji”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z utworami w e‑materiale: CiemnośćOgólniki Cypriana Norwida. Uczniowie powinni utwory przeczytać i przygotować się do ich omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić teksty w kontekstach, np. biograficznym i/lub historycznoliterackim. Aby móc umiejscowić twórczość Norwida w kontekście historycznoliterackim, uczniowie powinni przypomnieć sobie, jak romantycy rozumieli rolę poety i poezji. Nauczyciel poleca uczniom, by zapoznali się także z treścią bloku tekstowego.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący wyświetla na tablicy i prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Prosi uczniów, by przypomnieli, jak romantycy rozumieli rolę poety i poezji. W dyskusji mogą pojawić się np. następujące hasła: poeta wieszcz, natchniony wizjoner, kreator, przywódca dusz; poezja jako strażniczka tożsamości narodowej i inne.

Faza realizacyjna:

  1. W rozmowie wprowadzającej do lekcji nauczyciel może zadać następujące pytania: Czy poezja Norwida jest zrozumiała? Co na to wpływa? Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad sensem słów poety: Nie miecz, nie tarcz bronią Języka,/ Lecz – arcydzieła! (polecenie 1 z sekcji „Schemat interaktywny”).

  2. Praca z multimedium Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie, w parach, wykonują polecenie 2 z tej sekcji. Później nauczyciel prosi, by indywidualnie wysłuchali nagrania, w którym M. Głowiński mówi o niewłaściwej interpretacji słów Cypriana Norwida Odpowiednie dać rzeczy słowo!. Po wykonaniu polecenia związanego z audiobookiem nauczyciel zadaje pytanie: Czym charakteryzowała się Norwidowska koncepcja poezji? Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi, prowadzący może je uzupełnić.

  3. W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Starają się to zrobić w jak najkrótszym czasie, ale dbając o precyzję odpowiedzi. W pracy może im pomóc mapa myśli uzupełniająca blok tekstowy. Nauczyciel, po upływie wyznaczonego czasu, poleca wybranym uczniom, by przedstawili swoje odpowiedzi. Ocenia ich pracę. (Warto wykorzystać ćw. 8, w którym uczniowie mają za zadanie zbadać związek między zabiegami poetyckimi autora Vade‑mecum a jego ogólną koncepcją sztuki, odwołując się do galerii grafik Norwida).

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi, by wybrany uczeń przeczytał polecenie ćw. 7. Uczniowie przygotowują argumenty do rozmowy zamykającej lekcję; nauczyciel ponownie pyta o rolę języka w twórczości Norwida i o to, czy łatwo zrozumieć jego wiersze.

Praca domowa:

  1. Jako zadanie domowe uczniowie wykonują ćwiczenie niewykorzystane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Stanisław Falkowski, Gladiator prawdy. Norwid - poeta naszych czasów, Tychy 2018.

  • Ryszard Przybylski, Alina Witkowska, Romantyzm, Warszawa 2009.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z e‑materiału (schemat, audiobook, galerię grafik), aby przygotować się do lekcji powtórkowej.