Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie upraw roślin oleistych na świecie.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) Wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje przykłady roślin oleistych,

  • wskazuje główne rejony upraw roślin oleistych na świecie,

  • przedstawia tendencje w globalnej produkcji roślin oleistych na świecie,

  • porównuje wymagania głównych roślin oleistych i wyjaśnia przyczyny rozmieszczenia upraw tych roślin na świecie,

  • formułuje prawidłowości na temat związków między największymi obszarami upraw roślin oleistych na świecie a głównymi ich producentami.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

  • Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.

Netografia (dostęp: 20.11.2019):

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi o przygotowanie prezentacji na temat: Rozmieszczenie upraw roślin oleistych na świecie. Każda z grup wybiera jedną z roślin: rzepak, soja, słonecznik, oliwka. Uczniowie mają za zadanie zwrócić szczególną uwagę na następujące zagadnienia:

  • Pochodzenie wybranej rośliny oleistej.

  • Preferencje środowiskowe (gleby, agroklimat) wybranej rośliny oleistej.

  • Główne regiony uprawy wybranej rośliny oleistej na świecie oraz ich związek z preferencjami środowiskowymi tej rośliny.

  • Wielkość światowych plonów, zbiorów i powierzchni upraw wybranej rośliny oleistej.

  • Główni producenci wybranej rośliny oleistej oraz związek z preferencjami środowiskowymi tej rośliny.

W tym celu nauczyciel zaleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, literaturą zamieszczoną powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat podziałów roślin uprawnych.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przykładów roślin oleistych. Włączają się w nią uczniowie. Nauczyciel posiłkuje się fragmentem e‑materiału wyświetlonym na ekranie.

  • W następnej kolejności grupy przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje. Ich kolejność ustala nauczyciel. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat podsumowania i porównania rejonów występowania i głównych producentów wszystkich czterech roślin oleistych. W tym celu posiłkuje się wykresami i treściami z bloku tekstowego wyświetlonymi na ekranie.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zapoznanie się z grafiką interaktywną. Nauczyciel może ją wyświetlić na ekranie, a uczniowie na tabletach.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Nauczyciel może zadać sporządzenie w zeszytach notatki opatrzonej rysunkami podsumowującą lekcję. Uczniowie mają za zadanie w sposób przejrzysty i obrazowy przedstawić najważniejsze treści z tego tematu.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w fazie realizacyjnej (jako uzupełnienie prezentacji uczniów), a także w fazie podsumowującej. Może znaleźć swoje zastosowanie także podczas lekcji powtórzeniowej.