Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Traktaty rzymskie. EWG

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska. Uczeń:

2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę powojennej integracji europejskiej w aspekcie gospodarczym;

  • analizuje najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego;

  • wyjaśnia rolę traktatów rzymskich dla integracji europejskiej;

  • przedstawia rolę Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej;

  • omawia traktat fuzyjny i Jednolity akt europejski;

  • ocenia funkcjonowanie EWG.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
    – gr. 1: Geneza zjednoczonej Europy i akty prawa pierwotnego;
    – gr. 2: Traktaty rzymskie;
    – gr. 3: Europejska Wspólnota Gospodarcza – organy, EWG w praktyce.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Traktaty rzymskie. EWG” i celów zajęć.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej myśl Winstona Churchilla na temat przyszłości Europy. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają własną interpretację słów polityka. Dyskutują o tym, w jakich okolicznościach zostały one wypowiedziane i czy znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Praca z prezentacja multimedialną – podział na grupy (należy zwrócić uwagę, aby z zespołach znalazły się osoby przygotowujące różne prezentacje. Materiał zostaje wyświetlony na tablicy interaktywnej. Grupy mają chwilę na naradę, a następnie zgłaszają się (zasada: kto pierwszy, ten lepszy), by przedstawić informacje na temat zagadnienia widniejącego na przycisku. Następnie nauczyciel odsłania informacje zawarte w prezentacji, a reszta klasy decyduje, czy przyznać grupie punkt. Wygrywa zespół z największą liczbą punktów.

  3. Dyskusja na temat przemian, jakie przeszła EWG od momentu powstania aż do roku 2009. Chętna osoba przedstawia podsumowanie.

  4. Uczniowie w parach przygotowują ocenę funkcjonowania EWG. Następnie łączą się z inną parą, weryfikują swoje propozycje i jeśli to możliwe, uzgadniają wspólną wersję. Chętne/wybrane czwórki przedstawiają swoje oceny na forum klasy. Propozycje są dyskutowane.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.