Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Pakt Północnoatlantycki – historia i współczesność.

Grupa docelowa

III gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Ogólny cel kształcenia

Uczeń analizuje współczesny ład międzynarodowy i wyjaśnia rolę różnych podmiotów zaangażowanych w jego stabilność lub zmianę w jego funkcjonowaniu.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • wyciąga wnioski z historii powstania NATO;

  • przedstawia zasady funkcjonowania, struktur i władz paktu;

  • rozpoznaje państwa członkowskie i kraje starające się o włączenie w struktury NATO;

  • przedstawia Polską drogę do NATO;

  • dostrzega rolę Polski w sojuszu;

  • podaje przykłady udziału naszych żołnierzy w operacjach wojsk sojuszu;

  • charakteryzuje historię operacji polskich wojsk w Iraku (Karbala) i innych miejscach;

  • wyjaśnia, jakiej problematyki dotyczyły ustalenia szczytu NATO w Warszawie – w lipcu 2016 r.

Metody/techniki kształcenia

  • burza mózgów,

  • dyskusja „za” i „przeciw”,

  • pogadanka.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

W ramach wstępu do lekcji uczniowie oglądają fragment filmu (scena 1).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie okoliczności historycznych, w jakich doszło do powstania NATO. Zwraca szczególną uwagę na omówienie sytuacji politycznej panującej w Europie po II wojnie światowej. Wyjaśnia, że stała ona u podstaw decyzji podjętych przez aliantów podczas kolejnych konferencji wielkiej trójki, które okazały się impulsem dla władz ZSRS do podjęcia działań w celu powiększenia własnej strefy wpływów, kosztem obozu zachodniego i stojących na jego czele USA.

Uczniowie oglądają fragmenty filmu (sceny 2‑7).

Przed projekcją zapisujemy na tablicy pytania:

  1. Jakie cele stawiała sobie Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego na początku istnienia oraz po upadku ZSRS i bloku wschodniego?

  2. Jak Pakt Północnoatlantycki radzi sobie z zagrożeniami, z którymi zetknął się po 1991 roku?

Po projekcji uczniowie odpowiadają na pytania.

Wyjaśniamy, że przełom polityczny spowodowany upadkiem ZSRS postawił członków NATO przed istotnym zagadnieniem, czemu ma służyć ta organizacja w sytuacji, gdy zabrakło jej głównego oponenta. Odpowiedzią była z jednej strony zmiana strategii działania organizacji, a z drugiej zupełnie nowe zagrożenia, z jakimi zetknęły się państwa członkowskie po 1991 roku.

W kolejnej części lekcji zwracamy uwagę, że wydarzenia z lat 1989–1990 stworzyły na terenie Europy Środkowo‑Wschodniej wielką próżnię polityczną i wojskową, która prędzej czy później musiała zostać w jakiś sposób wypełniona. Skłoniło to Polskę i inne państwa regionu do rozpoczęcia starań o przyjęcie ich do NATO.

Informujemy uczniów, że kolejny fragment filmu będzie dotyczył właśnie polskiej drogi do NATO. Polecamy uczniom, aby w czasie projekcji wynotowali przełomowe – ich zdaniem – momenty tego procesu. Zachęcamy też, aby zwrócili uwagę na ewolucję stanowiska samego NATO wobec procesu rozszerzenia.

Uczniowie oglądają fragmenty filmu (sceny 8‑11).

Po projekcji nauczyciel inicjuje dyskusję o polskiej drodze do NATO.

Analizując wyniki badań statystycznych na temat członkostwa w NATO, pyta uczniów, czy również ich zdaniem decyzja polityczna o woli wstąpienia do tej organizacji była słuszna. W trakcie dyskusji zwraca uwagę, że członkostwo w NATO to przede wszystkim zobowiązania. Jako przykład podaje konieczność uczestnictwa wojsk polskich w operacjach wojskowych kierowanych przez Sojusz.

Zagadnienie to nauczyciel wykorzystuje do zainicjowania dyskusji na temat współczesnego znaczenia hasła „za wolność waszą i naszą”. W dyskusji uczniowie starają się przedstawić argumenty „za” i „przeciw” ingerencjom militarnym NATO w różnych częściach świata.

W podsumowaniu tej części lekcji nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich zdaniem największe obecnie zagrożenia dla świata. Propozycje odpowiedzi zapisuje na tablicy, a następnie informuje, że ostatni fragment filmu pozwoli ustalić, czy ich wnioski są zgodne z tymi, które padły na jednym z ostatnich szczytów NATO, w 2016 roku w Warszawie.

Uczniowie oglądają fragment filmu (scenę 12).

Po projekcji uczniowie porównują uzyskane informacje z tymi, które zostały zapisane na tablicy. Następnie wspólnie starają się ustalić, czy kierunek polityki i działań podejmowanych przez NATO jest słuszny.

Faza podsumowująca

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Mają one usystematyzować ich wiedzę. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości o historii i działalności Paktu Północnoatlantyckiego, a także o roli, jaką współcześnie odgrywa ta organizacja.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.

1

Praca domowa

Nauczyciel proponuje uczniom realizację projektu edukacyjnego na temat NATO. Jako propozycję zagadnień podaje następujące problemy:

  1. Polskie misje w NATO.

  2. Współczesne zagrożenia a odpowiedź NATO.

mf74f345aaa4a1706_1520432863196_0

Metryczka

Tytuł

Pakt Północnoatlantycki – historia i współczesność.

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Razem bezpieczniej. Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego.

Przedmiot

WOS

Etap edukacyjny

III Gimnazjum, Szkoła podstawowa, klasa VIII

Podstawa programowa

6. Środki masowego przekazu. Uczeń:

4) uzasadnia, posługując się przykładami, znaczenie opinii publicznej we współczesnym świecie; odczytuje i interpretuje wyniki wybranego sondażu opinii publicznej.

19. Relacje Polski z innymi państwami. Uczeń:

1) przedstawia najważniejsze kierunki polskiej polityki zagranicznej (stosunki z państwami Unii Europejskiej i Stanami Zjednoczonymi, relacje z sąsiadami);

2) charakteryzuje politykę obronną Polski; członkostwo w NATO, udział w międzynarodowych misjach pokojowych i operacjach militarnych;

Nowa podstawa programowa

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

1) wymienia cele i przejawy działania Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym (1),

  • kompetencje informatyczne (4),

  • umiejętność uczenia się (5),

  • kompetencje społeczne i obywatelskie(6),

  • inicjatywność i przedsiębiorczość(7),

  • świadomość i ekspresja kulturalna(8).

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • poznaje historię powstania NATO;

  • przedstawia zasady funkcjonowania, struktur i władz paktu;

  • zna państwa członkowskie i kraje starające się o włączenie w struktury NATO;

  • zapoznaje się z mapą państw sojuszu;

  • przedstawia Polską drogę do NATO;

  • rozumie, jaką rolę odgrywa Polska w ramach sojuszu;

  • podaje przykłady udziału naszych żołnierzy w operacjach wojsk sojuszu;

  • poznaje historię operacji polskich wojsk w Iraku (Karbala)i innych miejscach;

  • omawia ustalenia szczytu NATO w Warszawie – w lipcu 2016 r.;

  • przygotuje projekt edukacyjny/przeprowadzi dyskusję.