Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje działalność KRRiT;

  • analizuje znaczenie mediów w życiu ludzi;

  • ocenia działalność KRRiT.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja za i przeciw;

  • rozmowa nauczająca;

  • analiza informacji internetowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Rozmowa na temat mediów: czym są środki masowego przekazu, do czego służą, jaka jest ich rola w życiu człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się ze schematem i treściami w sekcji Przeczytaj, zwracając szczególną uwagę na działalność i etykę KRRiT. Następnie wykonują ćwiczenie 3.

2. Uczniowie przeglądają stronę internetową Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zapoznając się z konkretnymi działaniami podjętymi przez KRRiT.

3. Na podstawie punktów 1 i 2 uczniowie przygotowują się do debaty. Dzielą się na dwie grupy, z których jedna pozytywnie ocenia działalność KRRiT, a druga – negatywnie.

4. Następuje dyskusja za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i przedstawiają swoje argumenty. Po zakończonej debacie nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i wyznacza na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

5. Uczniowie krótko porównują rolę KRRiT i Rady Mediów Narodowych.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia do schematu.

Praca domowa:

Wykonać pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Strona internetowa krrit.gov.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować plakaty informujące o działalności KRRiT.