Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Kiedy wojna jest sprawiedliwa?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie. Uczeń:
10) wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji;
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jak chrześcijańscy myśliciele rozumieli pojęcie wojny sprawiedliwej;
ocenia, czy pojęcie wojny sprawiedliwej może mieć zastosowanie do czasów współczesnych;
analizuje przykład interwencji w Iraku w roku 1991;
ocenia, czy ta interwencja spełnia kryteria „wojny sprawiedliwej”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja panelowa;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr I – Wojna a sprawiedliwość (w tym postępowanie wobec heretyków, pokój Boży);
– gr. II – Wojny z niewiernymi;
– gr. III – Wojna sprawiedliwa w XXI wieku.Prezentacje powinny trwać ok. 5 min, zawierać materiał audiowizualny.
Faza wstępna:
Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Kiedy wojna jest sprawiedliwa?”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia wojna sprawiedliwa. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka „Bellum iustum – teoria” i wynotowują najważniejsze informacje. Następnie odliczają do trzech, łączą się w grupy wg numerów i opracowują główne załozenia wojny sprawiegliwej wg Cycerona, św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu. Reprezantanci grup przedstawiają efekty pracy.
Chętna/wybrana osoba odczytuje tekst źródłowy z ćwiczenia 4 w sekcji „Audiobook”. Uczniowie dyskutują i przedstawiają swoje opinie na temat tego, czy zachowanie krzyżowców w trakcie i po zdobyciu Jerozolimy było godne rycerza.
Praca z filmem. Po projekcji zadaniem uczniów jest przygotowanie argumentów do dyskusji za i przeciw stwierdzeniu, że interwencję w Iraku w 1991 roku można uznać za wojnę sprawiedliwą.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przeprowadzają dyskusję, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Na zakończenie uczniowie mogą zmienić strony, jeśli przekonały ich argumenty przeciwników.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Pierre Crépon, Religie a wojna, Gdańsk 1994.
Karta Narodów Zjednoczonych, unic.un.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania scen dramowych: wcielić się w postaci historyczne i przedstawić ich poglądy.