Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Wąsik

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Poziom podstawowy. Uczeń:

6) Oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna sposób, w jaki otrzymuje się walec,

  • Wskazuje oś obrotu walca,

  • rozróżnia składowe walca,

  • wyjaśnia różnicę między wysokością a tworzącą walca,

  • wykorzystuje znane mu techniki do obliczenia długości promienia podstawy lub wysokości walca.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • ćwiczenia interaktywne i rozmowa nauczająca na podstawie treści zawartych w sekcji Symulacja interaktywna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgu omawiają praktyczne zastosowania brył obrotowych; podają przykłady walców w życiu codziennym.

  2. Nauczyciel pokazuje symulację interaktywną powstawania walca.

  3. Nauczyciel omawia składowe walca.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach analizują przykłady zamieszczone w sekcji ,,Przeczytaj''.

  2. Nauczyciel wyświetla zawartość w sekcji ,,Symulacja interaktywna''. Po zaznajomieniu się nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów dotyczące treści symulacji interaktywnej.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie nr 1, dotyczące symulacji, a następnie wybrany uczeń omawia jego wykonanie na forum krok po kroku.

  4. W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 1-6 po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.

  5. Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr 7, 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji ,,Sprawdź się''.

Praca domowa:

  1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenie nr 2 z sekcji ,,Symulacja interaktywna''.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wymyślają sobie nawzajem zadanie analogiczne do ćwiczenia 8 z sekcji ,,Sprawdź się''. Następnie je sobie nawzajem sprawdzają.

Materiały pomocnicze:

Bryły obrotowe – walecDq25hcgT7Bryły obrotowe – walec

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana do powtórzenia przed sprawdzianem.