Dla nauczyciela
Autor: Anna Wąsik
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Poziom podstawowy. Uczeń:
6) Oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna sposób, w jaki otrzymuje się walec,
Wskazuje oś obrotu walca,
rozróżnia składowe walca,
wyjaśnia różnicę między wysokością a tworzącą walca,
wykorzystuje znane mu techniki do obliczenia długości promienia podstawy lub wysokości walca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
ćwiczenia interaktywne i rozmowa nauczająca na podstawie treści zawartych w sekcji Symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgu omawiają praktyczne zastosowania brył obrotowych; podają przykłady walców w życiu codziennym.
Nauczyciel pokazuje symulację interaktywną powstawania walca.
Nauczyciel omawia składowe walca.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach analizują przykłady zamieszczone w sekcji ,,Przeczytaj''.
Nauczyciel wyświetla zawartość w sekcji ,,Symulacja interaktywna''. Po zaznajomieniu się nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów dotyczące treści symulacji interaktywnej.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie nr , dotyczące symulacji, a następnie wybrany uczeń omawia jego wykonanie na forum krok po kroku.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr , . Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji ,,Sprawdź się''.
Praca domowa:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenie nr z sekcji ,,Symulacja interaktywna''.
Uczniowie dobierają się w pary i wymyślają sobie nawzajem zadanie analogiczne do ćwiczenia z sekcji ,,Sprawdź się''. Następnie je sobie nawzajem sprawdzają.
Materiały pomocnicze:
Bryły obrotowe – walecBryły obrotowe – walec
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana do powtórzenia przed sprawdzianem.