Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Wójtowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Układ równań kwadratowych postaci x2+y2+ax+by=cx2+y2+dx+ey=f

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IV. Układy równań

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozwiązuje układy równań kwadratowych postaci x2+y2+ax+by=cx2+y2+dx+ey=f .

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje typy układów równań kwadratowych,

  • sprawdza, czy dana para liczb spełnia układ równań kwadratowych,

  • określa liczbę rozwiązań układu równań kwadratowych,

  • interpretuje wzajemne położenie dwóch okręgów na płaszczyźnie za pomocą układu równań kwadratowych,

  • dobiera równania tak, aby układ równań kwadratowych miał określoną liczbę rozwiązań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Rozpoznawanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”. Przypominają metody rozwiązywania układów równań. Następnie na forum klasy omawiają przykłady zapisane w Przeczytaj, wymieniają się uwagami i spostrzeżeniami. Nauczyciel w razie potrzeby udziela wskazówek, uzupełnia wypowiedzi uczniów oraz udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, a następnie rozwiązują polecenie nr 2 w tej sekcji.

  3. W kolejnym kroku uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrany uczeń rozwiązuje przy tablicy  układ równań z ćwiczenia numer 1. Następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia numer 2 i 3.

  4. Uczniowie na czas wykonują ćwiczenia numer 4, 5 i 6 w sekcji „Sprawdź się” podczas pracy grupowej. Odpowiedzi do zadań odczytują na forum klasy.

  5. W ostatnim etapie uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia numer 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.

Praca domowa:

  • Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie, rozwiązują i dzielą się wynikami.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać materiał zapisany w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na lekcji w ten sposób, aby samodzielnie rozwiązywać układy równań kwadratowych. Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie równań kwadratowych lub na zajęciach dotyczących określania wzajemnego położenia dwóch okręgów.