Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Parytety dla kobiet

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej;

13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących parytetów kobiet;

  • charakteryzuje, czym są parytety;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gra „kółko, krzyżyk” z pytaniami;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją.

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów, aby przedstawili propozycję celów dzisiejszej lekcji.

2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją mają za zadanie w parach lub małych grupach przygotować własną definicję pojęcia „parytet”.

3. Po wstępnej fazie twórczej uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich wybiera osobę koordynującą, która ma za zadanie zarządzać pracą zespołu i przydzielać zadania.

2. Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie będą grać w kółko i krzyżyk na pytania. Każda grupa przygotowuje 10 pytań (po 1 na każde pole plus pytanie bonusowe za wygraną grę) na podstawie materiałów zawartych w multimedium e–materiału.

3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają kryterium punktacji za odpowiedź pełną samodzielną lub z pomocą kolegi, jak również pytanie bonusowe oraz oceny, jakie otrzymają grupy.

4. W wyznaczonym przez prowadzącego czasie grupy opracowują pytania na arkuszach. Nauczyciel przygotowuje na tablicy planszę do gry i tabelę do zapisywania punktacji.

5. Koordynatorzy grup losują, kto rozpoczyna grę. Po skończonej rozgrywce i wyłonieniu zwycięzcy grupy mogą zadać sobie dodatkowe pytania (z przygotowanych i niewykorzystanych w grze) lub przedstawić, jakie inne pytania mieli przygotowane, a nie zostały wykorzystane w zabawie.

6. Nauczyciel ocenia uczniów według ustalonych kryteriów.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z e‑materiału.

2. Utrwalenie powtarzanego materiału do sprawdzianu.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Spośród kobiet obecnych w polityce wybierz jedną i opisz jej osiągnięcia oraz funkcję, jaką pełni lub pełniła.

Materiały pomocnicze:

Idea, Gender quotas database, quotaproject.org.

Instytut Spraw Publicznych, Kobiety na listach wyborczych, isp.org.pl.

Miłada Jędrysik, Męskie partie nie mają szans, „Gazeta Wyborcza” 2009.

Udział kobiet w Sejmie RP VI kadencji według partii politycznych, sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej.