Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Parytety dla kobiet
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej;
13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących parytetów kobiet;
charakteryzuje, czym są parytety;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
gra „kółko, krzyżyk” z pytaniami;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją.
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów, aby przedstawili propozycję celów dzisiejszej lekcji.
2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją mają za zadanie w parach lub małych grupach przygotować własną definicję pojęcia „parytet”.
3. Po wstępnej fazie twórczej uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich wybiera osobę koordynującą, która ma za zadanie zarządzać pracą zespołu i przydzielać zadania.
2. Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie będą grać w kółko i krzyżyk na pytania. Każda grupa przygotowuje 10 pytań (po 1 na każde pole plus pytanie bonusowe za wygraną grę) na podstawie materiałów zawartych w multimedium e–materiału.
3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają kryterium punktacji za odpowiedź pełną samodzielną lub z pomocą kolegi, jak również pytanie bonusowe oraz oceny, jakie otrzymają grupy.
4. W wyznaczonym przez prowadzącego czasie grupy opracowują pytania na arkuszach. Nauczyciel przygotowuje na tablicy planszę do gry i tabelę do zapisywania punktacji.
5. Koordynatorzy grup losują, kto rozpoczyna grę. Po skończonej rozgrywce i wyłonieniu zwycięzcy grupy mogą zadać sobie dodatkowe pytania (z przygotowanych i niewykorzystanych w grze) lub przedstawić, jakie inne pytania mieli przygotowane, a nie zostały wykorzystane w zabawie.
6. Nauczyciel ocenia uczniów według ustalonych kryteriów.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z e‑materiału.
2. Utrwalenie powtarzanego materiału do sprawdzianu.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Spośród kobiet obecnych w polityce wybierz jedną i opisz jej osiągnięcia oraz funkcję, jaką pełni lub pełniła.
Materiały pomocnicze:
Idea, Gender quotas database, quotaproject.org.
Instytut Spraw Publicznych, Kobiety na listach wyborczych, isp.org.pl.
Miłada Jędrysik, Męskie partie nie mają szans, „Gazeta Wyborcza” 2009.
Udział kobiet w Sejmie RP VI kadencji według partii politycznych, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej.