Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo załamania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | naczynie o dwóch poziomach głębokości napełnione wodą, deseczka służąca do wytwarzania fal w naczyniu |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel, uderzając deseczką o powierzchnię wody w naczyniu, wytwarza falę płaską harmoniczną. Zwraca uwagę uczniom na zmianę, jakiej podlega fala na granicy ośrodków o różnej głębokości. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, które z wielkości fizycznych opisujących falę ulegają zmianie na granicy ośrodków. Następnie przedstawia prawo załamania oraz pokazuje uczniom, w jaki sposób opisuje ono zmianę tych wielkości fizycznych. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia prawa załamania uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć jako materiał do powtórzenia wiadomości. |