Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo załamania

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
X. Fale i optyka. Uczeń:
6) stosuje prawo odbicia i prawo załamania fal na granicy dwóch ośrodków; posługuje się pojęciem współczynnika załamania ośrodka; oblicza kąt graniczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna prawo załamania;

  2. zastosuje prawo załamania w prostych doświadczeniach;

  3. przeanalizuje i zinterpretuje opis zachowania się fali na granicy dwóch ośrodków.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty

Metody nauczania

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

naczynie o dwóch poziomach głębokości napełnione wodą, deseczka służąca do wytwarzania fal w naczyniu

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel, uderzając deseczką o powierzchnię wody w naczyniu, wytwarza falę płaską harmoniczną. Zwraca uwagę uczniom na zmianę, jakiej podlega fala na granicy ośrodków o różnej głębokości.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów, które z wielkości fizycznych opisujących falę ulegają zmianie na granicy ośrodków. Następnie przedstawia prawo załamania oraz pokazuje uczniom, w jaki sposób opisuje ono zmianę tych wielkości fizycznych.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia prawa załamania uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć jako materiał do powtórzenia wiadomości.