Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zjawisko populizmu i jego konsekwencje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

12) wskazuje, do jakich organów i instytucji można się zwrócić w Rzeczypospolitej Polskiej o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach; przedstawia zadania notariuszy, radców prawnych, adwokatów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje istotę populizmu oraz jego główne cechy;

  • wyjaśnia przyczyny populizmu, posługując się przykładami;

  • analizuje możliwe konsekwencje populizmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel prezentuje istotę populizmu. Zwraca uwagę na różne historyczne oblicza tego zjawiska w poszczególnych państwach.

2. Przedstawiony jest temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie przedstawiają przygotowane w domu prezentacje dotyczące wybranych partii, określanych jako populistyczne. Nakreślone są 2–3 krótkie prezentacje. Przykładowe partie do wyboru:

  • Zjednoczenie Narodowe (Francja);

  • Alternatywa dla Niemiec;

  • Liga (Włochy);

  • Ruch Pięciu Gwiazdek (Włochy);

  • Partia Brexitu (Wielka Brytania);

  • Podemos (Hiszpania).

2. Zainicjowana jest dyskusja na temat możliwych przyczyn wzrostu znaczenia partii populistycznych w XXI wieku. Odbywa się burza mózgów. Nauczyciel zwraca uwagę, by argumenty jej uczestników odnosiły się do różnych aspektów życia – społecznych, ekonomicznych oraz politycznych.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–5.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem „Konsekwencje populizmu” oraz wykonują dołączone do niego ćwiczenie.

2. Nauczyciel zwraca uwagę na problemy interpretacyjne przy omawianiu zjawiska populizmu.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8.

Materiały pomocnicze:

Populizm, red. naukowa Olga Wysocka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie, np. do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat populizmu lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.