Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | W jakich warunkach występuje stan nieważkości? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flliped‑classroom / kształcenie wyprzedzające |
Metody nauczania | decyzyjna, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | filmy SF dostępne w Internecie |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co nazywamy stanem nieważkości?”, „W jakich warunkach występuje stan nieważkości?”, „Czy znasz przykłady stanu nieważkości?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Lekcję należy przeprowadzić po zrozumieniu przez uczniów zagadnień poruszonych w e‑materiale „Co nazywamy stanem nieważkości?”. Warto wykorzystać też e‑materiał „Czy znasz przykłady stanu nieważkości?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla część wybranego filmu SF (na przykład „Stan nieważkości” z 1994 roku, w reżyserii Macieja Drygasa) lub czyta urywek powieści SF (na przykład Juliusza Verne’a „Wokół Księżyca”). Uczniowie wybierają, które fragmenty są zgodne z prawami fizyki, a które im przeczą, koncentrując się na zagadnieniach związanych ze stanem nieważkości. Wyjaśniając ewentualne wątpliwości, można posłużyć się dostępnymi w Internecie filmami nagrywanymi przez astronautów, pokazującymi jak jeść, spać, myć włosy i wykonywać inne czynności w stanie nieważkości. Jeśli czas pozwoli, warto wyświetlić także film o tym, jak zachowuje się woda w stanie nieważkości. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie debatują, jak w warunkach domowych przygotować kapsułę prezentującą stan nieważkości. Nauczyciel czuwa merytorycznie nad przebiegiem dyskusji. Następnie uczniowie dzielą się na grupy do wykonania zadania domowego i opracowują wstępny plan działania. | |
Praca domowa: | |
Przygotować kapsułę stanu nieważkości i zarejestrować to zjawisko. Przeanalizować zalety i niedoskonałości przeprowadzonego eksperymentu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka | Film samouczek może zostać wykorzystany do przygotowania się uczniów przed lekcją, do wyjaśnienia zagadnień w trakcie zajęć oraz przy powtarzaniu materiału nauczania. |