Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakim ruchem będzie się poruszał ładunek , jeżeli wstrzelimy go prostopadle do linii sił pola?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
7) analizuje ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określa jaka siła działa na naładowaną cząstkę umieszczoną w polu elektrycznym;

  2. analizuje animację prezentującą zmianę toru ruchu cząstki w polu elektrycznym;

  3. rozpatruje przykład ładunku, wstrzelonego prostopadle do linii sił pola;

  4. znajduje równanie toru ruchu cząstki wstrzelonej prostopadle do linii sił pola elektrycznego;

  5. stosuje zależność prędkości cząstki w polu elektrycznym od czasu, do rozwiązywania zadań tekstowych.

Strategie nauczania:

blended ‑ learning

Metody nauczania:

rozwiązywanie problemów

Formy zajęć:

animacja, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, długopis, kalkulator

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czy wiecie czym jest pole elektryczne, o czym informuje druga zasada dynamiki, na czym polega ruch jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Zadaje uczniom pytania dotyczące ruchu cząstki w polu elektrycznym oraz sprawdza, czy każdy dobrze zrozumiał, jak wygląda tor ruchu cząstki i dlaczego. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadanie rachunkowe, w którym dla cząstki wstrzelonej w pole elektryczne wyznacza jej przyśpieszenie, prędkość oraz położenie po czasie t. Następnie wyznaczają równanie toru tej czystki i analizują kształt tego toru.
Nauczyciel omawia cztery przypadki toru ruchu cząstki w polu elektrycznym w zależności od kierunku pola elektrycznego i znaku cząstki. W odpowiednich momentach tego omówienia pokazuje uczniom odpowiedni fragment animacji.
Następnie nauczyciel opowiada, czym jest kondensator. Uczniowie, w grupach, szukają zastosowań kondensatorów w życiu codziennym. Wygrywa zespół, który przedstawi najwięcej możliwie różnorodnych sytuacji zastosowań.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Następnie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. Nauczyciel przydziela grupom zadania, które mają rozwiązać i omówić.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów, nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane po lekcji w ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości.