Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dowodzenie twierdzeń z teorii podzielności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż:
a) dowód podzielności przez iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,
b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez daje resztę , to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez daje resztę .
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udowadnia niektóre własności związane z podzielnością liczb naturalnych
przekształca równoważnie wyrażenia algebraiczne, grupując wyrazy, wyłączając wspólny czynnik przed nawias
stosuje wzory skróconego mnożenia, przekształcając wyrażenia algebraiczne
stawia hipotezy i udowadnia je na drodze rozumowań wymagających stosowania nieszablonowych strategii
wykorzystuje kompleksową wiedzę z teorii liczb, udowadniając twierdzenia z teorii podzielności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
kłębek
studium przypadku
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kłębek sznurka
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie stoją w kręgu i rzucają do siebie kłębek sznurka. Uczeń, który złapie kłębek musi podać jedną informację dotycząca podzielności liczb naturalnych, która może przydać się na lekcji. Uczeń, który odrzuca kłębek, zatrzymuje w dłoni kawałek sznurka. W ten sposób tworzy się sieć pajęcza, z której po wyczerpaniu informacji, uczniowie muszą się wyplątać – czym większa sieć, tym informacji było więcej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i z animacjami. Następnie wybierają jeden z analizowanych przypadków i układają oraz rozwiązują analogiczne zadanie.
Po zakończeniu tego etapu pracy, każda grupa prezentuje swoje zadanie na tablicy w formie twierdzenia i dowodu, uzasadniając przy tym wybór typu zadania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup przedstawiają refleksje na temat pracy grup, zaangażowania uczniów, problemów i ciekawych pomysłów.Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych
Wskazówki metodyczne:
Animacje można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia lub w czasie zajęć poświęconych metodom dowodzenia twierdzeń.