Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Dowodzenie twierdzeń z teorii podzielności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż:

a) dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,

b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 5 daje resztę 3, to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez 5 daje resztę 2.

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn;

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;

3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • udowadnia niektóre własności związane z podzielnością liczb naturalnych

  • przekształca równoważnie wyrażenia algebraiczne, grupując wyrazy, wyłączając wspólny czynnik przed nawias

  • stosuje wzory skróconego mnożenia, przekształcając wyrażenia algebraiczne

  • stawia hipotezy i udowadnia je na drodze rozumowań wymagających stosowania nieszablonowych strategii

  • wykorzystuje kompleksową wiedzę z teorii liczb, udowadniając twierdzenia z teorii podzielności

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • kłębek

  • studium przypadku

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kłębek sznurka

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie stoją w kręgu i rzucają do siebie kłębek  sznurka. Uczeń, który złapie kłębek musi podać jedną informację dotycząca podzielności liczb naturalnych, która może przydać się na lekcji. Uczeń, który odrzuca kłębek, zatrzymuje w dłoni kawałek sznurka. W ten sposób tworzy się sieć pajęcza, z której po wyczerpaniu informacji, uczniowie muszą się wyplątać – czym większa sieć, tym informacji było więcej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i z animacjami. Następnie wybierają jeden z analizowanych przypadków i układają oraz rozwiązują analogiczne zadanie.

  2. Po zakończeniu tego etapu pracy, każda grupa prezentuje swoje zadanie na tablicy w formie twierdzenia i dowodu, uzasadniając przy tym wybór typu zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
    Liderzy grup przedstawiają refleksje na temat pracy grup, zaangażowania uczniów, problemów i ciekawych pomysłów.

  2. Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych

Wskazówki metodyczne:

Animacje można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia lub w czasie zajęć poświęconych metodom dowodzenia twierdzeń.