Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: Rozwój islamu i podboje arabskie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
V. Bizancjum i świat islamu.
Uczeń:
3) przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej.
zakres rozszerzony
V. Bizancjum i świat islamu.
Uczeń:
2) charakteryzuje etapy ekspansji Arabów i ocenia ich politykę wobec ludności podbitej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego każdego roku w Mekce gromadzą się miliony muzułmanów;
opisuje zasięg podbojów arabskich;
wskazuje, w jakiej części Europy i z jakich powodów można spotkać pozostałości cywilizacji arabskiej;
wyjaśnia, dlaczego religię stworzoną przez Mahometa nazywa się islamem, a wyznawców muzułmanami.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona,
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
prezentacja,
mapa mentalna,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tekstem zawartym w e‑materiale. Chętni lub wybrani (cztery grupy trzy-, czteroosobowe) przygotowują krótką prezentację na temat powstania religii islamskiej:
grupa 1 – narodziny islamu,
grupa 2 – Mahomet – twórca religii islamskiej,
grupa 3 – nowa religia – muzułmanie,
grupa 4 – podział wyznawców islamu i zwalczanie niewierzących.
Każda z grup otrzymuje szczegółowe wytyczne co do prezentacji, aby treści w nich zawarte nie powtarzały się i zachowały ciągłość chronologiczną. Uczniowie mogą wykorzystać do ich przygotowania zasoby e‑materiału oraz inne dostępne źródła informacji. Sposób prezentacji jest dowolny: multimedialny, w formie plakatu, mapy mentalnej itp.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali się do prezentacji. Uczniowie, którzy nie biorą w nich udziału, otrzymują pytania, na które będą musieli odpowiedzieć po wysłuchaniu wszystkich grup:
Dlaczego religię stworzoną przez Mahometa nazywa się islamem, a wyznawców muzułmanami?
Jakie były przyczyny oraz zasięg podbojów islamskich?
Jakie były przyczyny sukcesów Arabów?
W jakiej części Europy można spotkać pozostałości cywilizacji arabskiej? Jakie są to pozostałości?
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie zagadnienia z zachowaniem kolejności chronologicznej omawianych wydarzeń. Nauczyciel daje każdej z grup 5–6 minut na prezentację.
Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel wyznacza czas trzem osobom, które nie brały w nich udziału, na udzielenie odpowiedzi na jedno z zadanych pytań.
W tym czasie nauczyciel rysuje schemat mapy mentalnej, na której uczniowie będą zapisywać swoje odpowiedzi i spostrzeżenia.
Uczniowie odpowiadają na pytania, uzasadniają i uzupełniają nawzajem swoje wypowiedzi, w razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel poleca uczniom, aby w parach lub indywidualnie wykonali ćwiczenia 2, 6 i 8. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z mapą interaktywną i wspólnie wykonali dołączone do niej polecenie 2: „Określ, z jakimi trudnościami może się wiązać zarządzanie tak rozległym państwem”. Uczniowie proponują swoje odpowiedzi i krótko dyskutują.
Nauczyciel ocenia pracę grup, które przygotowały prezentację oraz dokonuje oceny słownej pracy klasy.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia, niezrealizowane podczas lekcji.
Na podstawie poznanego materiału ułóż pięć pytań, które mogłyby się znaleźć na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Koran, PIW, Warszawa 1986, tłum. J. Bielawski.
Michałowski R., Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.
Manteuffel T., Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać mapę interaktywną jako wprowadzenie do lekcji.