Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Rozwój islamu i podboje arabskie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

V. Bizancjum i świat islamu.

Uczeń:

3) przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej.

zakres rozszerzony

V. Bizancjum i świat islamu.

Uczeń:

2) charakteryzuje etapy ekspansji Arabów i ocenia ich politykę wobec ludności podbitej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego każdego roku w Mekce gromadzą się miliony muzułmanów;

  • opisuje zasięg podbojów arabskich;

  • wskazuje, w jakiej części Europy i z jakich powodów można spotkać pozostałości cywilizacji arabskiej;

  • wyjaśnia, dlaczego religię stworzoną przez Mahometa nazywa się islamem, a wyznawców muzułmanami.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona,

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • prezentacja,

  • mapa mentalna,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tekstem zawartym w e‑materiale. Chętni lub wybrani (cztery grupy trzy-, czteroosobowe) przygotowują krótką prezentację na temat powstania religii islamskiej:

  • grupa 1 – narodziny islamu,

  • grupa 2 – Mahomet – twórca religii islamskiej,

  • grupa 3 – nowa religia – muzułmanie,

  • grupa 4 – podział wyznawców islamu i zwalczanie niewierzących.

Każda z grup otrzymuje szczegółowe wytyczne co do prezentacji, aby treści w nich zawarte nie powtarzały się i zachowały ciągłość chronologiczną. Uczniowie mogą wykorzystać do ich przygotowania zasoby e‑materiału oraz inne dostępne źródła informacji. Sposób prezentacji jest dowolny: multimedialny, w formie plakatu, mapy mentalnej itp.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali się do prezentacji. Uczniowie, którzy nie biorą w nich udziału, otrzymują pytania, na które będą musieli odpowiedzieć po wysłuchaniu wszystkich grup:

  • Dlaczego religię stworzoną przez Mahometa nazywa się islamem, a wyznawców muzułmanami?

  • Jakie były przyczyny oraz zasięg podbojów islamskich?

  • Jakie były przyczyny sukcesów Arabów?

  • W jakiej części Europy można spotkać pozostałości cywilizacji arabskiej? Jakie są to pozostałości?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie zagadnienia z zachowaniem kolejności chronologicznej omawianych wydarzeń. Nauczyciel daje każdej z grup 5–6 minut na prezentację.

  2. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel wyznacza czas trzem osobom, które nie brały w nich udziału, na udzielenie odpowiedzi na jedno z zadanych pytań.

  3. W tym czasie nauczyciel rysuje schemat mapy mentalnej, na której uczniowie będą zapisywać swoje odpowiedzi i spostrzeżenia.

  4. Uczniowie odpowiadają na pytania, uzasadniają i uzupełniają nawzajem swoje wypowiedzi, w razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.

  5. Nauczyciel poleca uczniom, aby w parach lub indywidualnie wykonali ćwiczenia 2, 6 i 8. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z mapą interaktywną i wspólnie wykonali dołączone do niej polecenie 2: „Określ, z jakimi trudnościami może się wiązać zarządzanie tak rozległym państwem”. Uczniowie proponują swoje odpowiedzi i krótko dyskutują.

  2. Nauczyciel ocenia pracę grup, które przygotowały prezentację oraz dokonuje oceny słownej pracy klasy.

Praca domowa:

  1. Wykonaj pozostałe ćwiczenia, niezrealizowane podczas lekcji.

  2. Na podstawie poznanego materiału ułóż pięć pytań, które mogłyby się znaleźć na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Koran, PIW, Warszawa 1986, tłum. J. Bielawski.

Michałowski R., Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.

Manteuffel T., Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mapę interaktywną jako wprowadzenie do lekcji.