Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie siły wpływają na ruch na równi pochyłej? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | Praca indywidualna oraz zespołowa (przy eksperymentach). |
Środki dydaktyczne: | Tor powietrzny oraz równia pochyła o zmiennym kącie nachylenia, kątomierz lub linijka, klocki do równi i toru (do równi – kilka klocków z różnych materiałów, o różnych współczynnikach tarcia statycznego). |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel, na poprzedniej lekcji, zleca uczniom zapoznanie się z tekstem z części „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, wykonujące równolegle różne doświadczenia, a następnie zamieniające się. Doświadczenie 1 – sprawdzanie zależności przyspieszenia ciała na równi od kąta nachylenia (bez tarcia). Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie toru powietrznego – ustawienie go pod kątem do poziomu. Uczniowie umieszczają na górze toru klocek i mierzą czas jego zsuwania się do dołu toru dla kątów nachylenia równi zmieniających się np. co 10°. Pomiar czasu dla każdego kąta nachylenia uczniowie przeprowadzają kilka (np. 5) razy. Na podstawie zmierzonej dodatkowo długości toru wyznaczają przyspieszenie klocka oraz rysują zależność przyspieszenia klocka od kąta nachylenia. Nauczyciel prosi dodatkowo uczniów o analizę niepewności. Doświadczenie 2 – ruch na równi z tarciem. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie równi. Uczniowie wyznaczają dla jakiego kąta nachylenia klocek zaczyna się poruszać. Pomiar ten powtarzają kilka (np. 10) razy. Na tej podstawie wyznaczają współczynnik tarcia statycznego klocka o równię. Uczniowie następnie powtarzają doświadczenie dla klocków z innego materiału. | |
Faza podsumowująca: | |
Sprawdzenie (np. przez wykreślenie w arkuszu kalkulacyjnym zależności teoretycznej i doświadczalnej, z niepewnościami), czy otrzymany w doświadczeniu 1 wykres pokrywa się z teoretyczną zależnością a = g sin α. Wskazanie przyczyn potencjalnych rozbieżności. Omówienie wyników doświadczenia 2 – jaki współczynnik tarcia został wyznaczony w doświadczeniu (współczynnik tarcia statycznego)? Porównanie otrzymanych wyników z teoretyczną zależnością a=g (sin α‑f cos α), gdy a = 0. Wskazanie potencjalnych przyczyn rozbieżności. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań z części „Sprawdź się” tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można wykorzystać jako dodatkowe zadanie do rozwiązania (np. jako praca domowa), a następnie porównać otrzymany wynik z przedstawionym poprawnym rozwiązaniem. |