Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Wójtowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Trójkąty prostokątne o kątach ostrych 30 stopni i 60 stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych 45 stopni

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VII. Trygonometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje długości boków trójkątów charakterystycznych za pomocą zależności,

  • wykorzystuje poznane zależności między długościami boków w trójkątach charakterystycznych do rozwiązywania zadań dotyczących obwodów i pól trójkątów,

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując polecenia i rozwiązując ćwiczenia interaktywne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.

  2. Uczniowie w parach przygotowują pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. Zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu, jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

  3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują cele oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w 4‑osobowych grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania przed całą klasą. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. W trakcie pracy uczniowie mogą wspomagać się materiałem z e‑podręcznika.

  2. Uczniowie zapoznają się z poleceniami z sekcji „Infografika”. Po zaznajomieniu się z treściami nauczyciel komentuje, i w razie potrzeby wyjaśnia, najważniejsze etapy realizacji polecenia. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.

  3. Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia numer 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań, dopowiada istotne informacje.

  4. Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 3‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum. Następnie wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy komentowane są przez nauczyciela po ich zakończeniu.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń w temacie: „Trójkąty prostokątne o kątach ostrych 30 stopni i 60 stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych 45 stopni”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Trójkąty prostokątne o kątach ostrych 30 stopni i 60 stopni oraz trójkąty prostokątne o kątach ostrych 45 stopni”).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Materiał z sekcji „Infografika” można wykorzystać jako powtórzenie do omówionego tematu.

  • W trakcie lekcji należy kłaść nacisk na pracę grupową uczniów oraz aktywne poznawanie wiedzy.