Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Pogłowie owiec na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, leśnictwo, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje przykłady czynników wpływających na chów owiec,

  • wymienia i charakteryzuje główne kierunki chowu owiec,

  • przedstawia dynamikę zmian wielkości pogłowia owiec na świecie oraz określa ich główne przyczyny,

  • wskazuje państwa o największej obsadzie owiec,

  • porównuje cechy głównych rejonów koncentracji owiec.

Strategie: odwrócona klasa, konstruktywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata (lub mapa pogłowia obsady owiec na świecie), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Karta pracy:

Rnwo0QaHUxKNz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 578.39 KB w języku polskim

Bibliografia:

  • Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2016 (lub wyd. starsze).

  • Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

  • Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 11. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

  • Dane dotyczące pogłowia owiec FAO: www.fao.org/faostat/en/, dostęp: 08.08.2019 r.

  • Dane dotyczące pogłowia owiec FAO: www.fao.org/faostat/en/#data/QA, dostęp: 08.08.2019 r.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie i przyswojenie wiedzy z tematu Pogłowie owiec na świecie. W tym celu proponuje uczniom e‑materiał oraz dodatkową literaturę i netografię, skąd mogą pobrać dane dotyczące m.in. pogłowia owiec według państw i regionów świata.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy mają jakieś wątpliwości lub czy napotkali na jakieś problemy podczas przygotowywania się z tego materiału. W razie pytań, rozwiewa wątpliwości lub odsyła do stosownej literatury.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • W pierwszej części lekcji nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Prosi, żeby – bez korzystania z pomocy naukowych, indywidualnie lub w parach, rozwiązali zadania. Określa czas pracy: 15 minut.

  • Po upływie czasu odbywa się dyskusja. Chętni lub wskazani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Zadaniem nauczyciela jest rozwianie wszelkich wątpliwości. W tym celu może posłużyć się e‑materiałem, który wyświetli na tablicy multimedialnej.

  • Po skończonej pracy, druga część lekcji polega na rozwiązywaniu ćwiczeń zamieszczonych w e‑materiale. Tym razem nauczyciel wskazuje uczniów, którzy byli najmniej aktywni podczas dyskusji. Ćwiczenia wyświetlają się na tablicy multimedialnej. Gdyby pojawiły się problemy z ich rozwiązaniem, chętni uczniowie pomagają tej osobie. Nauczyciel czuwa nad stroną merytoryczną pracy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy: nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i prosi wybranych przez niego uczniów o udzielenie odpowiedzi.

  • Nauczyciel wstawia oceny za aktywność według uznania i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna dotycząca porównania głównych importerów i eksporterów owiec oraz głównych producentów owiec. Nauczyciel wskazuje źródła danych, z których uczniowie mogą skorzystać, np. FAO, a także prosi o wzbogacenie pracy wykresami lub mapami i wyciągnięcie wniosków.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać także osobno – na zajęciach – w celu podsumowania wiedzy.