Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pogłowie owiec na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, leśnictwo, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady czynników wpływających na chów owiec,
wymienia i charakteryzuje główne kierunki chowu owiec,
przedstawia dynamikę zmian wielkości pogłowia owiec na świecie oraz określa ich główne przyczyny,
wskazuje państwa o największej obsadzie owiec,
porównuje cechy głównych rejonów koncentracji owiec.
Strategie: odwrócona klasa, konstruktywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata (lub mapa pogłowia obsady owiec na świecie), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Karta pracy:
Bibliografia:
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2016 (lub wyd. starsze).
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 11. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.
Dane dotyczące pogłowia owiec FAO: www.fao.org/faostat/en/, dostęp: 08.08.2019 r.
Dane dotyczące pogłowia owiec FAO: www.fao.org/faostat/en/#data/QA, dostęp: 08.08.2019 r.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie i przyswojenie wiedzy z tematu Pogłowie owiec na świecie. W tym celu proponuje uczniom e‑materiał oraz dodatkową literaturę i netografię, skąd mogą pobrać dane dotyczące m.in. pogłowia owiec według państw i regionów świata.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Nauczyciel pyta uczniów, czy mają jakieś wątpliwości lub czy napotkali na jakieś problemy podczas przygotowywania się z tego materiału. W razie pytań, rozwiewa wątpliwości lub odsyła do stosownej literatury.
Nauczyciel przedstawia uczniom cele lekcji.
Faza realizacyjna
W pierwszej części lekcji nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Prosi, żeby – bez korzystania z pomocy naukowych, indywidualnie lub w parach, rozwiązali zadania. Określa czas pracy: 15 minut.
Po upływie czasu odbywa się dyskusja. Chętni lub wskazani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Zadaniem nauczyciela jest rozwianie wszelkich wątpliwości. W tym celu może posłużyć się e‑materiałem, który wyświetli na tablicy multimedialnej.
Po skończonej pracy, druga część lekcji polega na rozwiązywaniu ćwiczeń zamieszczonych w e‑materiale. Tym razem nauczyciel wskazuje uczniów, którzy byli najmniej aktywni podczas dyskusji. Ćwiczenia wyświetlają się na tablicy multimedialnej. Gdyby pojawiły się problemy z ich rozwiązaniem, chętni uczniowie pomagają tej osobie. Nauczyciel czuwa nad stroną merytoryczną pracy.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy: nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i prosi wybranych przez niego uczniów o udzielenie odpowiedzi.
Nauczyciel wstawia oceny za aktywność według uznania i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna dotycząca porównania głównych importerów i eksporterów owiec oraz głównych producentów owiec. Nauczyciel wskazuje źródła danych, z których uczniowie mogą skorzystać, np. FAO, a także prosi o wzbogacenie pracy wykresami lub mapami i wyciągnięcie wniosków.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać także osobno – na zajęciach – w celu podsumowania wiedzy.