Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji logarytmicznej dla
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje własności funkcji logarytmicznej z wykresu;
wskazuje punkty, które należą do wykresu funkcji logarytmicznej;
wykorzystuje własności wykresu funkcji logarytmicznej do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem e‑podręcznika;
liga zadaniowa;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
komputery z dostępem do Internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem i wykonanie poleceń z części „Aplet”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Wykres funkcji logarytmicznej dla ”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w części „Przeczytaj” oraz z materiałem z e‑podręcznika. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel w trakcie odpowiedzi uczniów wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 podczas pracy wspólnym frontem. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco .
Kolejny etap to liga zadaniowa. Podczas tego etapu uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 3‑5 z części „Sprawdź się”, a następnie omawiają je z całą klasą.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr 6‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je razem z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze
Wskazówki metodyczne:
Materiał z sekcji „Aplet” można wykorzystać jako powtórzenie do omówionego tematu.