Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: Początki panowania Zygmunta III Wazy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

XX. Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa.

Zakres rozszerzony

Uczeń:

  1. charakteryzuje sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej na początku panowania Zygmunta III Wazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje wady i zalety Zygmunta III jako władcy;

  • tłumaczy, jak i dlaczego  z biegiem lat zmieniał się stosunek społeczeństwa szlacheckiego do Zygmunta III;

  • wyjaśnia przyczyny konfliktu pomiędzy królem a kanclerzem Janem Zamoyskim.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • debata „za” i „przeciw”,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • multimedium,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji (bez audiobooka), aby móc uczestniczyć w debacie podczas lekcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rekapitulacja wtórna: nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jak odbywał się wybór władcy Polski po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów? Dlaczego Polacy źle wspominają rządy pierwszego króla elekcyjnego Henryka Walezego? Dlaczego w polskiej tradycji bardzo ceni się rządy drugiego władcy elekcyjnego Stefana Batorego? Wybrana osoba przedstawia odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać informacje, nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedź i udziela informacji zwrotnej.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel za pomocą krótkiego opowiadania wyjaśnia okoliczności związane z wyborem Zygmunta III na króla Polski. Zwraca uwagę, że król od początku swoich rządów budził kontrowersje nie tylko z powodu decyzji politycznych, ale też ze względu na charakter i sposób bycia.

  2. Nauczyciel poleca, aby uczniowie wysłuchali audiobooka i opracowali notatki. Zwraca uwagę, aby przygotowali argumenty zarówno dla zwolenników, jak i dla przeciwników Zygmunta III oraz aby przy ocenie wzięli pod uwagę aspekty polityczne i osobiste cechy władcy.

  3. Praca z multimedium. Nauczyciel odtwarza audiobook, a po jego zakończeniu poleca uczniom, aby odliczali po kolei do dwóch. Osoby z numerem 1 będą zwolennikami króla, osoby z numerem 2 – jego przeciwnikami. Uczniowie przygotowują się do debaty.

  4. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy przedstawiają argumenty, aby udowodnić swoje racje. Uwzględniają:

  • osobowość władcy,

  • sposób bycia oraz relacje rodzinne,

  • stosunek do religii,

  • decyzje polityczne.

Na koniec zastanawiają się, które cechy charakteru Zygmunta III zdołały z czasem przekonać do niego sporą część poddanych.

  1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczennicę o podsumowanie lekcji.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

B. Fabiani, Życie codzienne na zamku królewskim w epoce Wazów, Warszawa 1996.

M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2011.

S. Ochmann‑Staniszewska, Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany jeszcze przed lekcją: uczniowie zostają podzieleni przez nauczyciela na dwie grupy (tak jak w scenariuszu powyżej) i przygotowują w domu argumentację. Wtedy w trakcie fazy realizacyjnej przechodzą bezpośrednio do dyskusji „za i przeciw”.