Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Przeciwnicy ładu wiedeńskiego i nierozwiązane problemy Europy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
2) opisuje funkcjonowanie systemu wiedeńskiego i charakteryzuje próby jego podważenia;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje ruchy społeczne i niepodległościowe w I poł. XIX w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny niezadowolenia grup i narodów europejskich z rozwiązań politycznych kongresu wiedeńskiego;

  • wymienia ruchy społeczne i polityczne w Europie pokongresowej;

  • wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak: Młoda Europa, karbonaryzm, liberalizm, konserwatyzm, reakcjonizm.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego

  • mini wykład.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie wiadomości o ideach i postanowieniach kongresu wiedeńskiego.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, zadając im pytanie: Czy postanowienia kongresu wiedeńskiego zadowoliły wszystkich mieszkańców Europy? Wybrani uczniowie (lub ochotnicy) udzielają odpowiedzi, nauczyciel może ją uzupełnić w razie potrzeby.

  2. Następnie nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia powody, dla których wielu ludzi nie było zadowolonych z rozwiązań politycznych kongresu wiedeńskiego. Wskazuje na rolę młodzieży oraz związków konspiracyjnych w wydarzeniach politycznych, podkreśla znaczenie ruchów liberalnych oraz poglądów głoszonych przez konserwatystów.

  2. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie odsłuchują nagranie, a następnie indywidualnie wykonują polecenie 2: wskazują, na jakim systemie wartości założyciele Młodej Europy oparli jej program. Wybrana osoba przedstawia swoją odpowiedź, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać.

  3. Dyskusja. Nauczyciel odczytuje treść polecenia 3, uczniowie dyskutują o relacji między wiekiem metrykalnym a głoszonymi poglądami politycznymi.

  4. Klasa zostaje podzielona na czteroosobowe grupy. Każda z grup wykonuje zestaw dwóch ćwiczeń (pary ćwiczeń: 1 i 6, 2 i 5, 3 i 4), dyskutując w czasie pracy i ustalając wspólne odpowiedzi. Reprezentanci grup referują wyniki prac.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Przeciwnicy ładu wiedeńskiego i nierozwiązane problemy Europy” i zadaje pytanie: czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia informacje, których nie podali uczniowie.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.

Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815–1849, red. W. Zagajewski, Warszawa 1991.

A. Kowalczykowa, Warszawa romantyczna, Warszawa 1987.

T. Łepkowski, Simón Bolívar, Warszawa 1983.

Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia, Niemcy, Francja, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995.

B. Sobolewska, M. Sobolewski, Myśl polityczna XIX i XX w. Liberalizm, Warszawa 1978.

M. Wąsowicz, Między tronem, giełdą i barykadą. Francja 1830–1848, Warszawa 1994.

A. Witkowska, Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975.

M. Żywczyński, Historia powszechna 1789–1870, Warszawa 1991.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed zajęciami tak, aby mogli w trakcie lekcji rozwiązywać związane z nim polecenia.