Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imięnazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych państwom i regionom dotkniętym konfliktami zbrojnymi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

3. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

7. Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.

8. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.

III. Kształtowanie postaw.

2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.

4. Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.

Treści nauczania:

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podaje przykłady regionów dotkniętych konfliktami zbrojnymi oraz wskazuje je na mapie,

  • klasyfikuje formy pomocy,

  • podaje przykłady organizacji rządowych i pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy oraz przedstawia zakres ich działalności,

  • wymienia i charakteryzuje działania podejmowane przez organizacje międzynarodowe dla państw i regionów dotkniętych kryzysem.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusz papieru A0/A1, pisaki, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni przeczytać tekst e‑materiału i zapoznać się z innymi źródłami informacji o formach pomocy humanitarnej państwa i organizacji pozarządowych krajom i regionom dotkniętym konfliktami zbrojnymi; wyszukują informacje i samodzielnie zapoznają się z profilem działalności wybranych organizacji pozarządowych.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w temat lekcji przez nauczyciela – pogadanka na temat przyczyn i skutków konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie oraz form pomocy udzielanych przez państwa i organizacje pozarządowe.

Faza realizacyjna:

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel); omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej skuteczności pomocy udzielanych przez państwa i organizacje pozarządowe.

  • Omówienie przez nauczyciela zasad przeprowadzania analizy SWOT.

  • Dyskusja kilkuminutowa w grupach uczniów (burza mózgów) – uczniowie ustalają mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia związane z pomocą humanitarną oraz przygotowują analizę SWOT w formie planszy.

  • Prezentacja przy tablicy plansz z analizą SWOT przygotowanych przez poszczególne grupy uczniów.

  • Po zakończeniu wszystkich prezentacji dyskusja z udziałem uczniów, służąca ustaleniu końcowej, wspólnej wersji analizy SWOT.

  • Prezentacja filmu edukacyjnego – rozmowa z pracownikiem Polskiej Akcji Humanitarnej.

  • Podsumowanie rezultatów pracy uczniów przez nauczyciela.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i przygotowanej analizy SWOT.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa:

  • praca pisemna polegająca na opisie społecznych skutków wybranego konfliktu zbrojnego i zakresu udzielonej pomocy humanitarnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarty w e‑materiale film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie zajęć z przedmiotów Wiedza o społeczeństwie i Edukacja dla bezpieczeństwa, jako głos w dyskusji na temat rodzajów, form i skuteczności pomocy humanitarnej.