Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych państwom i regionom dotkniętym konfliktami zbrojnymi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
3. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
7. Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.
8. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.
III. Kształtowanie postaw.
2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
4. Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.
Treści nauczania:
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń:
3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
podaje przykłady regionów dotkniętych konfliktami zbrojnymi oraz wskazuje je na mapie,
klasyfikuje formy pomocy,
podaje przykłady organizacji rządowych i pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy oraz przedstawia zakres ich działalności,
wymienia i charakteryzuje działania podejmowane przez organizacje międzynarodowe dla państw i regionów dotkniętych kryzysem.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusz papieru A0/A1, pisaki, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Materiały Polskiej Akcji Humanitarnej https://www.pah.org.pl/
Pomoc Humanitarna, PAH https://www.pah.org.pl/app/uploads/2017/06/2017_dlaszkol_kampania_pomochumanitarna_publikacja_pomoc_humanitarna.pdf
Caritas, Polska https://caritas.pl/pomoc-na-swiecie/
Publikacja „Polska pomoc humanitarna” https://www.polskapomoc.gov.pl/Publikacja,Polska,pomoc,humanitarna,2316.html
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni przeczytać tekst e‑materiału i zapoznać się z innymi źródłami informacji o formach pomocy humanitarnej państwa i organizacji pozarządowych krajom i regionom dotkniętym konfliktami zbrojnymi; wyszukują informacje i samodzielnie zapoznają się z profilem działalności wybranych organizacji pozarządowych.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie w temat lekcji przez nauczyciela – pogadanka na temat przyczyn i skutków konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie oraz form pomocy udzielanych przez państwa i organizacje pozarządowe.
Faza realizacyjna:
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel); omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej skuteczności pomocy udzielanych przez państwa i organizacje pozarządowe.
Omówienie przez nauczyciela zasad przeprowadzania analizy SWOT.
Dyskusja kilkuminutowa w grupach uczniów (burza mózgów) – uczniowie ustalają mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia związane z pomocą humanitarną oraz przygotowują analizę SWOT w formie planszy.
Prezentacja przy tablicy plansz z analizą SWOT przygotowanych przez poszczególne grupy uczniów.
Po zakończeniu wszystkich prezentacji dyskusja z udziałem uczniów, służąca ustaleniu końcowej, wspólnej wersji analizy SWOT.
Prezentacja filmu edukacyjnego – rozmowa z pracownikiem Polskiej Akcji Humanitarnej.
Podsumowanie rezultatów pracy uczniów przez nauczyciela.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i przygotowanej analizy SWOT.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa:
praca pisemna polegająca na opisie społecznych skutków wybranego konfliktu zbrojnego i zakresu udzielonej pomocy humanitarnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarty w e‑materiale film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie zajęć z przedmiotów Wiedza o społeczeństwie i Edukacja dla bezpieczeństwa, jako głos w dyskusji na temat rodzajów, form i skuteczności pomocy humanitarnej.