Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przemiana beta minus |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XI. Fizyka jądrowa. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca zespołowa |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | tablica nuklidów |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pokazuje uczniom tablicę nuklidów, wskazuje jądra stabilne po czym pokazuje obszar znajdujący się po prawej stronie od ścieżki stabilności. Nauczyciel pyta uczniów jakiej im zdaniem przemianie ulegają znajdujące się tam jądra. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie przemiany beta, zapisuje równanie przemiany. Nauczyciel komentuje kolejne człony równania, w tym antyneutrino elektronowe – opowiada czym jest oraz jaka jest historia jego odkrycia. Nauczyciel wprowadza wzór na energię uwalnianą w przemianie beta minus. Uczniowie wyznaczają energię uwalnianą podczas rozpadu neutronu, zgodnie z zadaniem 8 z zestawu ćwiczeń, dla uproszczenia można przyjąć, że masa spoczynkowa elektronu wynosi 0,511 MeV/cIndeks górny 22. Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadanie, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. | |
Faza podsumowująca: | |
Korzystając z tablicy nuklidów uczniowie wyszukują występujące naturalnie izotopy beta- promieniotwórcze. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 4 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika do wykorzystania albo po lekcji w celu utrwalenia materiału, albo w czasie lekcji. |