Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Na drodze do nowoczesnego systemu edukacji – reforma jędrzejewiczowska z 1932 r.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej.
Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1. opisuje proces upowszechniania oświaty w II Rzeczypospolitej;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym różniła się duża matura od małej i dlaczego w II RP dziesięciolatek mógł chodzić do jednej klasy z piętnastolatkami;
wyjaśnia, dlaczego szkolnictwo w II Rzeczypospolitej wymagało naprawy;
ocenia, czy reforma jędrzejewiczowska powinna być powodem do dumy, czy do wstydu II RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Na drodze do nowoczesnego systemu edukacji – reforma jędrzejewiczowska z 1932 r.”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium („Schemat”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Zapoznaj się ze schematem interaktywnym przedstawiającym ścieżki edukacji po reformie jędrzejewiczowskiej. Opisz różnice między ówczesnym systemem oświaty a tym obowiązującym współcześnie” z sekcji „Schemat”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Na drodze do nowoczesnego systemu edukacji – reforma jędrzejewiczowska z 1932 r.” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec wybiera chętnego ucznia, któremu poleca podsumowanie lekcji i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie materiałów źródłowych z sekcji „Schemat” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Schemat”.
Materiały pomocnicze:
Jędrzejewicz J., W służbie idei. Fragmenty pamiętników i pism, Londyn 1972.
Panennkowa I., Wychowanie państwowe czy narodowe, Kwartalnik Pedagogiczny, t. 4, 1930.
Ekiel‑Jeżewska M.L., Nasi dziadkowie jako uczniowie i nauczyciele, Rocznik Mińsko‑Mazowiecki, t. 21, 2013.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Schemat” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.