Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: W jaki sposób obywatele mogą wpływać na decyzje polityczne pomiędzy elekcjami?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

12) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – formy i poziom niekonwencjonalnej partycypacji politycznej (np. zgromadzenia i petycje) w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa, czy korzystanie z praw i wolności politycznych z nią związanych jest konieczne dla właściwego funkcjonowania demokracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje formy partycypacji niekonwencjonalnej w państwie demokratycznym;

  • porównuje różne formy partycypacji i ocenia ich skuteczność;

  • przygotowuje petycję;

  • analizuje badania CBOS i przedstawia wnioski.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • WebQuest;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na poprzednich zajęciach klasa została poproszona o zebranie różnych materiałów na temat uczestnictwa obywateli w życiu politycznych poza okresami wyborczymi. Nauczyciel przygotowuje teksty odpowiednich ustaw.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. WebQuest. Podział klasy na 3–4‑osobowe grupy. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji Google. Każda z grup przygotowuje prezentację na temat jednej z form partycypacji, w której powinny się znaleźć następujące elementy:

  • podstawa prawna – przeprowadzenie analizy tekstu źródłowego;

  • przykłady działań;

  • ocena skuteczności.

Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł (e‑materiał; multimedium – schemat, inne zasoby internetowe, zdjęcia, filmy itp.). Powinni zwrócić uwagę na przykłady w multimedium, które są zbieżne z tematyką ich prezentacji.

2. Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy. Omówienie każdej z prac.

3. Wspólny montaż fragmentów prezentacji, dodanie podkładu muzycznego i odtworzenie jako animacji, już bez komentarzy uczniów. Wspólne oglądanie powstałego materiału.

4. Dyskusja na temat, w jaki inny sposób można wpływać na decyzje polityczne.

5. Uczniowie po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w schemacie interaktywnym przygotowują krótką petycję dotyczącą ważnego dla nich tematu. Następnie wymieniają się nimi na forum klasy, by zweryfikować stronę formalną innych petycji oraz po to, by dowiedzieć się, jakie problemy są ważne dla rówieśników.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Na koniec chętni uczniowie opowiadają o formach niekonwencjonalnej partycypacji społecznej w których brali udział.

Praca domowa:

Poszukaj w internecie na stronie CBOS Komunikatu z badań nr 54/2019 Społeczne poparcie dla protestu nauczycieli. Na podstawie materiałów CBOS scharakteryzuj postawę zwolenników różnych partii politycznych i ich ocenę protestu nauczycieli oraz działań rządu wobec nich.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie, Wrocław 2008.

Jan Garlicki, Demokracja i integracja europejska, Toruń 2005.

Daniel Mider, Partycypacja polityczna w internecie, Warszawa 2008.

Tomasz Żyro, Wstęp do politologii, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat interaktywny może być inspiracją do przygotowania przez uczniów prezentacji dotyczącej podobnych form partycypacji w państwach Unii Europejskiej. Mogą również porównać ich masowość i skuteczność wpływu na polityków z masowością i skutecznością w Polsce.