Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Wioleta Kopek‑Putała
Temat: Jak zbudowane są cząsteczki alkanów?
Przedmiot: chemia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory Uczeń:
1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów aromatycznych: benzenu, toluenu, ksylenów) na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory Uczeń:
1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów cyklicznych i aromatycznych) na podstawie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych (grupowych) lub uproszczonych; rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw; podaje nazwy systematyczne fluorowcopochodnych węglowodorów na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje ich wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) na podstawie nazw systematycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy węglowodorów wchodzących w skład szeregu homologicznego alkanów;
konstruuje wzory wybranych przedstawicieli węglowodorów wchodzących w skład szeregu homologicznego alkanów;
charakteryzuje budowę węglowodorów wchodzących w skład szeregu homologicznego alkanów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
IBSE;
problemowo‑operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
modelowanie;
ćwiczenia uczniowskie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
kasztany, żołędzie, wykałaczki i inne patyczki o nie zaostrzonych końcach, nożyczki, klej do drewna; modele kulkowo‑pręcikowe;
gablota.
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom przynieść kasztany i żołędzie oraz krótkie patyczki typu wykałaczki i inne patyczki o nie zaostrzonych końcach, nożyczki, klej do drewna.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel korzysta ze wstępu e‑materiału oraz dodatkowo poszerza go o dyskusję z uczniami na temat podstawowych pierwiastków budujących węglowodory.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „węglowodory”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z użyciem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale – węglowodory oraz analizują animację.
Modelowanie. Uczniowie otrzymują lub losują polecenie zbudowania modelu określonego węglowodoru. Każdy uczeń buduje jeden z trzech rodzajów modeli np. heksan model będący wzorem strukturalnym uproszczonym, wzorem strukturalnym oddającym przestrzenną złożoność, wzorem szkieletowym. Uczniowie pracują samodzielnie, a następnie przekazują modele najbliżej siedzącej osobie do kontroli. (Atomy pierwiastka węgla powinny być zbudowane z kasztanów, a wodoru z żołędzi. Wykałaczki posłużą do wykonywania otworów, w których będą umieszczane patyczki symbolizujące wiązania. Konstruując wzór szkieletowy należy skorzystać z kleju do drewna, aby zapewnić trwałość konstrukcji). Uczniowie, którzy nie przynieśli materiałów do pracy otrzymują od nauczyciela modele kulkowo‑pręcikowe lub plastelinę i konstruują modele.
Uczniowie z wykonanych modeli układają szereg homologiczny alkanów i starają się zdefiniować to pojęcie, podając treść jego na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje jego poprawność. Następnie uczniowie tworzą z modeli gablotę. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co to są węglowodory? Jak można podzielić węglowodory? Co to są alkany? Co to jest szereg homologiczny alkanów?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może zadać pytanie co zrobiłbym inaczej gdym uczestniczył w takich zajęciach ponownie lub wykorzystać zdania do uzupełnienia:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium można zastosować podczas lekcji powtórzeniowej. Uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć, a uczniowie nieobecni na lekcji w celu uzupełnienia treści.
Materiały pomocnicze:
Gablota na modele alkanów. Gablota, w której uczniowie wyeksponują wykonane przez siebie modele, powinna mieć możliwość pokazania trzech rodzajów modeli dla danego alkanu oraz mieć przewidziane miejsce na nazwę alkanu. Gablotą może być duże pudełko z odpowiednio wklejonymi ściankami tworzące przegródki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są węglowodory?
Jak można podzielić węglowodory?
Co to są alkany?
Co to jest szereg homologiczny alkanów?
Jak się kształtuje temperatura wrzenia, topnienia, gęstość i stan skupienia alkanów w zależności od długości łańcucha węglowego?