| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 1) wyznacza położenie środka masy układu ciał. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
|
| Uczeń:
podaje intuicyjną oraz matematyczną definicję środka masy i środka ciężkości.
wyjaśnia, dlaczego podparcie ciała w środku masy nie powoduje jego obrotu.
doświadczalnie znajduje położenie środka masy układu ciał.
wskazuje, do czego wykorzystujemy pojęcie środka masy w statyce i dynamice.
|
Strategie i metody nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna. |
| - pokaz, - praca indywidualna, - dyskusja, - projekcja animacji. |
| - podłużny przedmiot (np. patyk, kij od szczotki, długa linijka, długopis), - obciążniki (np. plastelina). |
| |
|
|
Nauczyciel razem z uczniem‑ochotnikiem przeprowadzają prosty pokaz - próbują podeprzeć podłużny przedmiot (np. kij) jednym palcem tak, aby pozostał w pozycji poziomej. Udaje się to dość prosto, następnie nauczyciel do jednego z końców doczepia obciążnik - uczeń znajduje nowe położenie równowagi. Doświadczenie można powtórzyć dla kilku obciążników. |
|
Nauczyciel prowadzi grupową dyskusję nad wnioskami z eksperymentu. Można go sformułować: - istotne dla położenia punktu podparcia są dwa czynniki: wielkość masy i jej odległość od drugiej masy. Nauczyciel tłumaczy czym jest środek masy, podając definicję, która podsumowuje powyższe intuicyjne obserwacje.
Nauczyciel zwraca uwagę, że układy mogą być bardziej skomplikowane i mieć więcej wymiarów - dla zobrazowania przeprowadzonego doświadczenia nauczyciel prezentuje uczniom animacji z niniejszego e‑materiału. Po projekcji następuje dyskusja i odpowiedzi na pytania. Dla upewnienia się, że pojęcia są zrozumiałe, uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 1‑3 z niniejszego e‑materiału.
Na koniec w grupach uczniowie dyskutują nad rozwiązaniem zadań 4 i 5.
|
|
Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi grup na temat zadań 4 i 5, wyjaśniając ewentualne nieporozumienia. Nauczyciel podsumowuje zaprezentowane treści (definicję środka masy i środka ciężkości) i odpowiada na pytania uczniów. |
|
Zasugerować rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Nauczyciel może polecić uczniom obejrzenie e‑materiału w domu, przed lekcją. |