Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i skutki powstawania ruchów izostatycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

I. Wnętrze Ziemi. Procesy endogeniczne, Ruchy epejrogeniczne oraz izostatyczne. Ruchy Izostatyczne. Uczeń:

  • Dowie się czym są ruchy izostatyczne.

  • Zapozna się z rozwojem hipotez związanych z izostazją.

  • Pozna przyczyny i skutki ruchów izostatycznych.

  • Przeanalizuje przebieg ruchów izostatycznych na wybranym przykładzie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

1.kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

2.kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna pojęcie i przyczyny ruchów izostatycznych oraz historię rozwoju hipotez związanych z izostazją,

- zna przyczyny i skutki ruchów izostatycznych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

- analizować przebieg ruchów izostatycznych na wybranym przykładzie,

- pracować z mapą.

c) Postawy

Uczeń:

- rozumie związki przyczynowo‑skutkowe zjawisk zachodzących w przyrodzie,

- bierze czynny udział w lekcji.

Cele operacyjne:

zapoznanie uczniów ze zjawiskiem izostazji oraz jego przyczynami i skutkami.

Strategie i metody nauczania: wykład, pogadanka, dyskusja, praca z komputerem, praca z mapą

Formy zajęć: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapy analogowe

Materiały pomocnicze: podręcznik Mizerski Włodzimierz, Geologia dynamiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2006

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

  • Podanie i wyświetlenie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, na podstawie swoich doświadczeń, jak zachowują się rożne materiały zanurzone w cieczy. Czy ciecz ma wpływ na zanurzenie różnych materiałów?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel może zaproponować proste doświadczenia polegające na zanurzeniu drewnianych klocków o różnej wysokości w cieczach o różnej gęstości (np. solance). Zmienną gęstość skorupy można symulować dociążającymi płytkami metalowymi. Wysokość wyskalowana w mm. Pomiaru gęstości można dokonać za pomocą analogowego areometru.

  • Uczniowie mogą wykonywać doświadczenia w zespołach odtwarzając podstawowe teorie izostatyczne. Doświadczenia kończą się wnioskami omawianymi na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie lekcji: nauczyciel podsumowuje wyniki uczniów.

  • Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń podsumowujących z e‑zasobów.

Praca domowa

Dla uczniów zainteresowanych poszerzeniem wiedzy zdobytej na lekcji.

Uczeń przygotowuje w oparciu o e‑materiały oraz źródła zewnętrzne mapę występowania na świecie obszarów obniżających się oraz podnoszących.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe zawiera podstawowe, niezbędne do przeprowadzenia lekcji materiały odzwierciedlające zmiany zachodzące w obrębie Morza Bałtyckiego w okresie kilku tysięcy lat wstecz.