Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Bieg promieni i konstrukcja obrazu w zwierciadle kulistym wklęsłym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy (rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla tego zakresu). |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | Merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana. |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna/rzutnik |
Materiały pomocnicze: | - świeczka, Uwaga! Wymagana jest zaciemniana pracownia. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem – efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, przywołanie zastosowań zwierciadeł kulistych wklęsłych. W merytorycznej dyskusji wprowadzającej nauczyciel nawiązuje do wiedzy uczniów i zachęca ich do samodzielnego przypomnienia informacji na temat rozchodzenia się fali świetlnej i prawa odbicia, na temat zwierciadeł kulistych wklęsłych – sposobów ich uzyskiwania oraz wielkości charakteryzujących te zwierciadła. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel za pomocą świeczki, zwierciadła kulistego wklęsłego i kartki pokazuje uczniom sposób powstawania obrazu rzeczywistego oraz to, jak cechy tego obrazu zmieniają się wraz ze zmianą odległości świeczki od powierzchni odbijającej, – uczniowie wyciągają wnioski z zaprezentowanego doświadczenia, – nauczyciel podaje uczniom „przepis” na konstrukcję obrazu w zwierciadle wklęsłym oraz wykonuje z uczniami rysunek dla , – nauczyciel omawia z uczniami cechy obrazów powstających w zwierciadłach kulistych oraz dokładnie tłumaczy ich sens.
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela samodzielnie mierzą się z problemem, którym jest skonstruowanie obrazów dla: ; ; ; , – uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem narysowane konstrukcje próbując omówić ewentualne problemy, – nauczyciel pochodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają uzyskane w czasie lekcji obrazy podając ich cechy. Wspólnie z uczniami wykonuje zadania 7‑9 z Zestawu ćwiczeń. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zapoznanie się uczniów z symulacją interaktywną dołączoną do e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień oraz wykonanie zadań 1‑6 z Zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej. |