Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Źródła wiedzy o budowie wnętrza Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, jak zbudowana jest Ziemia,
charakteryzuje metody badania wnętrza Ziemi,
wyjaśnia, jaki wpływ na poznanie budowy Ziemi mają metody pośrednie i bezpośrednie.
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze:
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jak zbudowana jest Ziemia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, charakteryzuje krótko budowę poszczególnych warstw. Omawia też metody pośrednie i bezpośrednie badania wnętrza Ziemi. Wyjaśnia, dlaczego metody pośrednie dotyczą tylko badania budowy skorupy ziemskiej oraz to, jakie metody stosuje się, aby poznać budowę głębszych warstw.
Następnie nauczyciel włącza uczniom film edukacyjny zawarty w e‑materiale, przy pomocy którego uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat metod badania wnętrza Ziemi.
Uczniowie po obejrzeniu filmu sporządzają notatkę na temat metod badania wnętrza Ziemi.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Dokończ ćwiczenia z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.