Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Źródła wiedzy o budowie wnętrza Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, jak zbudowana jest Ziemia,

  • charakteryzuje metody badania wnętrza Ziemi,

  • wyjaśnia, jaki wpływ na poznanie budowy Ziemi mają metody pośrednie i bezpośrednie.

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze:

W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jak zbudowana jest Ziemia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, charakteryzuje krótko budowę poszczególnych warstw. Omawia też metody pośrednie i bezpośrednie badania wnętrza Ziemi. Wyjaśnia, dlaczego metody pośrednie dotyczą tylko badania budowy skorupy ziemskiej oraz to, jakie metody stosuje się, aby poznać budowę głębszych warstw.

  • Następnie nauczyciel włącza uczniom film edukacyjny zawarty w e‑materiale, przy pomocy którego uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat metod badania wnętrza Ziemi.

  • Uczniowie po obejrzeniu filmu sporządzają notatkę na temat metod badania wnętrza Ziemi.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Dokończ ćwiczenia z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.