Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Paramagnetyki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Magnetyzm. Rozszerzenie podstawy programowej |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów dając przykłady materiałów, które w małym stopniu wpływają na pole magnetyczne, do którego je wprowadzimy i jednocześnie (III. zasada dynamiki) pole magnetyczne słabo na nie wpływa. Paramagnetyki to grupa substancji, które choć w małym stopniu wzmacniają jednak pole magnetyczne. Jak to się dzieje? Dlaczego wzmacniają i dlaczego są słabo przyciągane przez magnes? Takie pytania stawia nauczyciel przed uczniami. | |
Faza realizacyjna: | |
Żeby odpowiedzieć na postawione w fazie wstępnej pytania, należy zagłębić się nieco w wiedzę dotyczącą budowy materii, tak aby dostrzec, że w przypadku atomów możemy mówić o momencie magnetycznym. Najpierw nauczyciel najprościej jak to możliwe wprowadza to pojęcie. Mówi o dipolu magnetycznym i jego obracaniu się w polu magnetycznym. Następnie przechodzi do omówienia substancji jako zbioru momentów magnetycznych i ogólnej zasady wzmacniania zewnętrznego pola magnetycznego, w którym umieszczona zostaje substancja. Uczniowie oglądają film samouczek w celu samodzielnego zapoznania się z efektem przyciągania substancji paramagnetycznej, tym bardziej, że jest w nim zawarte ćwiczenie aktywizujące. Nauczyciel opowiada uczniom o eksperymentach mających na celu osiągnięcia stanu nasycenia paramagnetyka. Dobrym uzupełnieniem tego zagadnienia jest rozwiązanie przez uczniów zadania 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać jeszcze zadania: 5. i 6. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową nauczyciel zadaje zadania: 1., 2., 3., 4. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek, wyjaśniający zachowanie momentu magnetycznego w polu magnetycznym niejednorodnym, może być wykorzystany w nauczaniu o ferromagnetyzmie. |