Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg liczbowy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym
stosuje wzór na -ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa ciąg liczbowy za pomocą wzoru
na podstawie wzoru podaje określony wyraz ciągu
zapisuje wzór na wyraz ogólny ciągu, korzystając z interpretacji geometrycznej ciągu
odkrywa zależności między kolejnymi wyrazami ciągu i opisuje je w sposób algebraiczny
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
lekcja bez słów
odkryta karta
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Wskazani przez nauczyciela dwaj uczniowie, metodą lekcja bez słów, przypominają dotychczas poznane wiadomości o ciągach – jeden z uczniów zapisuje na tablicy poznaną definicję, własność , wzór, twierdzenie, itp., a drugi z uczniów podaje przykład ilustrujący definicję, własność, itd. Teraz zamiana – drugi uczeń zapisuje definicję, własność, itp. a pierwszy dopisuje przykład. Jeśli pozostali uczniowie uznają, że zapiski są niepoprawne, również bez słów, korygują je. Mogą też podejść do tablicy i uzupełnić lub dopisać ważne ich zdaniem informacje.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach metodą odkrytej karty – na stoliku nauczyciela leżą kartki z zapisanymi nazwami liczb ( takimi, o których są informacje w sekcji Przeczytaj). Lider grupy wybiera jedną kartkę z zapisaną nazwą liczb. Teraz zadaniem grupy jest przeczytanie informacji o danych liczbach w sekcji Przeczytaj, znalezienie dodatkowych informacji na temat tych liczb w internecie i przygotowanie krótkiej, atrakcyjnej informacji o danych liczbach (również o ich twórcy) oraz ciekawego zadania wiążącego liczby z ciągami. Tworząc zadania, mogą wzorować się na przykładach podanych w animacji.
Następuje prezentacja prac grup i wspólne rozwiązywanie na tablicy zadań.
Rola nauczyciela sprowadza się do wyjaśniania wątpliwości lub uzupełniania informacji.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Uczniowie wspólnie dokonują oceny pracy grup, wybierając najciekawszą i najbardziej przejrzystą prezentację. Grupa, która wykonała tę prezentację zostaje nagrodzona (stopniem lub w inny sposób).
Praca domowa
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu jako funkcja zmiennej naturalnejPojęcie ciągu jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wyrażeń algebraicznych.