Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Totalitaryzm – dżuma XX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje utwory G. Orwella i T. Konwickiego, sytuując je w kontekście historycznym;
omawia antyutopijne wizje systemów totalitarnych, dostrzegając ich podobieństwa i różnice;
tworzy wypowiedź argumentacyjną na temat sposobów funkcjonowania ludzi pióra w systemach totalitarnych;
bierze udział w dyskusji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętny uczeń może przygotować prezentację/referat na temat systemów totalitarnych, ich cech, odmian i występowania na świecie.
Uczniowie przed lekcją czytają lektury: Rok 1984 Orwella i Mała apokalipsa Konwickiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji/referatu ucznia lub lektury pierwszej części sekcji „Przeczytaj”, tak aby nakreślić tło historyczne. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami, odwołując się do ich wiedzy historycznej. Następnie, przed przejściem do kolejnej fazy lekcji, uczniowie wymieniają utwory literackie i teksty kultury, które opowiadają o życiu w państwie totalitarnym.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, z tym że połowa zespołów zajmuje się cechami świata totalitarnego przedstawionego w powieści Orwella, a druga połowa – w powieści Konwickiego. Uczniowie przygotowują opisy, w których zwracają uwagę na takie elementy, jak: pozycja społeczna jednostki, forma rządów, działanie propagandy, etc. W podsumowaniu powinni zawrzeć informacje, na jakie elementy państwa totalitarnego zwraca uwagę dany autor i jaki mają one wpływ na bohatera. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują efekty swojej pracy i omawiają je wraz z nauczycielem.
Uczniowie zapoznają się z multimedium (prezentacja multimedialna). Nauczyciel pyta, w czym świat opisany przez Borowskiego i Grudzińskiego różni się od wizji Orwella i Konwickiego. Uczniowie powinni zwrócić uwagę na kwestię osobistego przeżycia i charakter utworów (antyutopie vs. utwory o charakterze częściowo biograficznym). Następnie w parach odpowiadają na pytania zawarte w poleceniach do multimedium (oprócz polecenia 2 w sekcji „Audiobook”, które będzie pracą domową).
W kolejnej części lekcji uczniowie wspólnie słuchają audiobooka poświęconego Zniewolonemu umysłowi. Nauczyciel komentuje treść multimedium. Jeśli wystarczy czasu, uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenia i ćwiczenia towarzyszące multimedium.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:
– Jakie strategie przyjmowali polscy literaci tworzący w PRL?
– Jakie konsekwencje dla ich popularności miał fakt współpracy z władzą?
Praca domowa:
Wyjaśnij własnymi słowami strategię Ketmana. Przypomnij sobie postawę Konrada Wallenroda. Czym różnią się te dwie strategie?
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Bikont A., Szczęsna J., Lawina i kamienie: pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.