Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Analiza rozkładu danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poprawnie przeprowadzisz analizę rozkładu danych.
Poznasz sposób na sprawdzenie, jak procentowo rozkładają się dane.
Bez problemu obliczysz, jak narastająco kształtują się wyniki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Analiza rozkładu danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Twoi rodzice prowadzą sklep spożywczy. Poprosili cię o pomoc w obliczeniu, ilu jest klientów, których suma zamówień mieści się w poszczególnych przedziałach.
Przedziały:
- 0 zł – 10 zł
- 10,01 zł – 50 zł;
- 50,01 zł – 100 zł;
- 100,01 zł – 150 zł;
- ponad 150 zł.”
proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Dodaj jeszcze kilka różnych progów i klientów wraz z ich wydatkami. Stwórz wykres słupkowy przedstawiający liczbę osób, które zrobiły zakupy w kwotach mieszczących się w poszczególnych przedziałach”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią i filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania polecenia nr 1: „Ostatnio na zajęciach pisaliście maturę próbną. Nauczycielka poprosiła, aby na podstawie progów procentowych ocen z jej przedmiotu, określić procentową liczbę uczniów, którzy napisali maturę na daną ocenę. Przedstaw wyniki na wykresie kołowym”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Rodzic poprosił cię o pomoc w analizie danych sprzedażowych zabawek w sklepie. Potrzebuje wyliczyć procentową ilość klientów, których suma zamówień mieści się w poszczególnych przedziałach.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek III”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.