Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Średnia geometryczna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza średnią geometryczną danych liczb
interpretuje geometrycznie średnią geometryczną
stosuje średnią geometryczną w obliczeniach z innych dziedzin wiedzy
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
puzzle eksperckie
skacząca żaba
kot i mysz
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą „skaczącej żaby” przypominają uzyskane do tej pory wiadomości na temat ciągu geometrycznego i średnich (rozpoczyna przypominanie uczeń wskazany przez nauczyciela, który podaje jedną powtórzeniową informację i ustala długość skoku żaby, czyli np. – odpowiadają osoby oznaczone w dzienniku numerem podzielnym przez 3).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach metodą puzzli eksperckich. Poproszeni o to kilka dni wcześniej uczniowie, zapoznali się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” i infografiką. Ich zadaniem jest przekazanie zdobytych informacji grupom, tak aby każdy uczeń potrafił rozwiązać analogiczne zadanie.
Uczniowie w parach, metodą kot i mysz, rozwiązują proponowane w materiale ćwiczenia interaktywne. Przy czym mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot, sprawdza ich poprawność – po 2 nieudanych próbach – kot „łapie mysz”, która wypada z gry. Aby gra toczyła się dalej – teraz mysz staje się kotem i procedura się powtarza. Pracę uczniów nadzorują nadal eksperci. W razie wątpliwości prosząc o pomoc nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem zajęć jest dyskusja – jakie umiejętności potrzebne są do sprawnego rozwiązywania zadań z wykorzystaniem średniej geometrycznej, jakie strategie są najbardziej przydatne.
Uczniowie – eksperci opowiadają o pracy grup, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, zwracają uwagę na mocne i słabe strony pracy.
Uczniowie dokonują oceny koleżeńskiej partnerów/partnerki z zabawy – kot i mysz.
Nauczyciel dzieli się swoimi obserwacjami, zwracając szczególną uwagę na wiodącą rolę ekspertów i ich merytoryczne przygotowanie.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest poszukanie w dostępnych źródłach, informacji na temat jeszcze innych, niż pokazane na lekcji, zastosowań średniej geometrycznej.
Materiały pomocnicze:
Średnia geometrycznaŚrednia geometryczna
Wskazówki metodyczne:
Z infografiką każdy uczeń może zapoznać się w domu i na jego podstawie przygotować jedno zadanie, które na lekcji da do rozwiązania koleżance lub koledze z ławki.