Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Szeregi i tablice statystyczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.

Uczeń:

3) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;

4) oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje szeregi statystyczne szczegółowe, rozdzielcze punktowe, rozdzielcze o przedziałach klasowych

  • buduje szeregi statystyczne według określonych kryteriów

  • odczytuje i interpretuje dane zawarte w tablicach statystycznych

  • wyznacza liczbę klas szeregu z przedziałami klasowymi

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona lekcja

  • sesja plakatowa

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer oraz każdy uczeń miał dostęp do komputera

  • miarka krawiecka, kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w domu mieli zapoznać się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj” oraz w schemacie interaktywnym.
    Zatem na początku zajęć wybrana przez nauczyciela osoba przypomina krótko co to jest szereg statystyczny, jakie są rodzaje takich szeregów i w jakich przypadkach najczęściej się je stosuje.
    Drugi z wybranych uczniów przedstawia informacje na temat tabel statystycznych. W ten sposób uczniowie systematyzują i uzupełniają wiadomości pozyskane w domu.

  2. Uczniowie ustalają temat zajęć, kryteria sukcesu i narzędzia sprawdzenia stopnia osiągniętych celów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach. Efektem pracy grup ma być scharakteryzowanie uczniów danej klasy. Pierwsza grupa określa wzrost uczniów (za pomocą miarki krawieckiej), druga grupa ustala długość stopy uczniów (za pomocą linijki lub miarki krawieckiej), trzecia grupa określa kolor włosów, czwarta grupa – kolor oczu.
    Ponadto każda z grup bada dodatkowo jeszcze jedną, wybraną przez siebie cechę uczniów (np. liczbę rodzeństwa, ilość czasu poświęcaną dziennie na odrabianie lekcji, itp.).
    Zebrane dane grupy muszą przedstawić graficznie (za pomocą szeregów statystycznych lub tabel), korzystając z pozyskanych w domu informacji.

  2. Sesja plakatowa – grupy prezentują wytworzone przez siebie plakaty, łącząc je wspólnie w jeden plakat, na którym ujęta jest charakterystyka przeciętnego ucznia danej klasy.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne 2, 3, 7.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji. Liderzy grup dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat pracy uczniów, ewentualnych trudności, pomysłów, itp.

  2. Nauczyciel przekazuje swoje obserwacje, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

Praca domowa:

W domu uczniowie mają wykonać ćwiczenia 1, 4, 5, 6, 8.

Materiały pomocnicze:

Odczytywanie danych statystycznych
Przedstawianie danych statystycznych

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na lekcji mogą samodzielnie stworzyć infografikę i porównać ją z zamieszczoną w materiale.