Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

VII. Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Dariusz Aksamit

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakich pojęć należy używać, aby opisać ruch postępowy bryły sztywnej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń:
2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. wymienia pojęcia używane do opisu ruchu postępowy bryły sztywnej,

  2. odróżnia ruch postępowy krzywoliniowy od ruchu obrotowego,

  3. rozpoznaje na podstawie wykresu prędkości od czasu rodzaj ruchu: jednostajny, jednostajnie przyspieszony, niejednostajnie przyspieszony.

Strategie i metody nauczania:

flipped‑classroom (odwrócona klasa)

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

komputer z projektorem multimedialnym

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel na poprzednich zajęciach prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną z niniejszego e‑materiału.

Uczniowie w grupach przygotowują najważniejsze treści , które poznali.

Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadania nr 8 z zestawu ćwiczeń.

Faza realizacyjna:

Po rozwiązaniu zadania nauczyciel podsumowuje prawidłową odpowiedź – wyjaśnia różnicę pomiędzy ruchem obrotowym, a ruchem postępowym krzywoliniowym. Następnie prosi uczniów o podanie pojęć służących do opisu ruchu postępowego bryły sztywnej, które zapamiętali z grafiki interaktywnej. Nauczyciel prosi kolejnych uczniów o zapisywanie na tablicy podawanych pojęć. Gdy wszystkie zostaną wymienione, nauczyciel podsumowuje i komentuje te wielkości i prosi o zapisanie ich w zeszycie.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 1‑4 z niniejszego e‑materiału.

Nauczyciel udziela indywidualnie pomocy uczniom, którzy jej potrzebują.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań 5‑7 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Można również rozpocząć lekcję od interakcji z grafiką.

Multimedium mogą również uczniowie wykorzystać do powtórzenia i utrwalenia wiadomości po lekcji.