Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Z historii polskiej chadecji w okresie II Rzeczypospolitej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;

6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia uwarunkowania powstania chrześcijańskiej demokracji w Polsce;

  • przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej polskich partii chadeckich;

  • charakteryzuje rolę partii chadeckich w tworzeniu i rozwoju parlamentaryzmu II RP;

  • analizuje znaczenie ruchu chrześcijańskiej demokracji dla rozwoju polskiego parlamentaryzmu po I wojnie światowej;

  • określa współczesne partie w Polsce, które odwołują się do tradycji chadeckich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Z historii polskiej chadecji w okresie II Rzeczypospolitej” i omówienie celów zajęć.

2. Uczniowie biorą udział w burzy mózgów na temat: „Z czym kojarzy ci się chadecja?”. Wybrana osoba notuje skojarzenia na tablicy.

3. Głosowanie: „Czy na współczesnej scenie politycznej jest miejsce na ugrupowania chadeckie?”. Zapisanie wyniku na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie wykonują w parach ćwiczenia do audiobooka, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.

3. Podział na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca

1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

2. Wybrane osoby podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

3. Uczniowie ponownie głosują nad zagadnieniem z wprowadzenia do lekcji. Porównanie wyników głosowania. Czy ich opinie się zmieniły? Dlaczego? Dyskusja na forum klasy.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Domnika Sozańska, Chrześcijańska demokracja w Polsce: przyczyny słabości i szanse rozwoju, Kraków 2011.

Konstanty Turowski, Historia ruchu chrześcijańsko–demokratycznego w Polsce, Warszawa 1989.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać audiobook do przygotowania się do lekcji powtórkowej.