Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: We własnych sprawach sami sobą rządzimy - administracja lokalna w Polsce XIV‑XV w.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XII. Polska w XIV – XV w.
Uczeń:
2) charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób efektywnie zarządzać prowincją na przełomie XIV i XV w.
ocenia znaczenie rozwoju samorządu lokalnego.
charakteryzuje, kto mógł zostać urzędnikiem i na jakich zasadach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
rozmowa kierowana
mapa mentalna
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
flipcharty i markery
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji: Jak rozwijał się samorząd lokalny w Polsce na przełomie XIV i XV w. oraz kto mógł zostać urzędnikiem i na jakich zasadach.
Nauczyciel prosi uczniów aby przez chwilę się zastanowili, i przypomnieli sobie o jakich urzędach państwowych mówiliśmy na ostatniej lekcji i jakie były kompetencje tych osób.
Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadają na pytanie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy przydzielając każdej z nich zadanie do wykonania zapisane na arkuszach – uczniowie korzystają z zasobów e – podręcznika. Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy.
Grupa 1 – zapozna się z tekstem dotyczącym rozbudowy administracyjnej w dużym kraju
Grupa 2 – dowie się kto został namiestnikiem władcy i jakie były jego kompetencje
Grupa 3 – prześledzi, kto i dlaczego zostawał urzędnikiem
Grupa 4 – wskaże jakie grupy społeczne do kogo mogą zgłaszać się ze skargą
Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisując najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.
Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi, aby w parach zastanowili się i ocenili jakie znaczenie miał rozwój samorządu lokalnego w Polsce na przełomie XIV – XV w.
Uczniowie po krótkiej rozmowie, podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.
Na podsumowanie pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel prosi zapoznać się ze schematem i w parach wykonać polecenia, które po wyznaczonym czasie są wspólnie omawiane.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie i wykonanie ćwiczeń 6 i 7. Po wyznaczonym czasie wybrani lub chętni uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Jako podsumowanie uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia w e‑podręczniku i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach.
Praca domowa:
Na podstawie posiadanej wiedzy z lekcji wyjaśnij co znaczą słowa - We własnych sprawach sami sobą rządzimy.
Zapoznać się z e‑materiałem do następnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
J. Długosz, Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, wybór PWN, Kraków 2009.
M. Kamler, Przemoc między szlachtą sieradzką w XVII wieku, wybór Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wybrani uczniowie na podstawie multimedium mogą przygotować prezentację multimedialną, która posłuży do prowadzenia lekcji.