Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: We własnych sprawach sami sobą rządzimy - administracja lokalna w Polsce XIV‑XV w.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XII. Polska w XIV – XV w.

Uczeń:

2) charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jaki sposób efektywnie zarządzać prowincją na przełomie XIV i XV w.

  • ocenia znaczenie rozwoju samorządu lokalnego.

  • charakteryzuje, kto mógł zostać urzędnikiem i na jakich zasadach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

  • rozmowa kierowana

  • mapa mentalna

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

  • flipcharty i markery

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji: Jak rozwijał się samorząd lokalny w Polsce na przełomie XIV i XV w. oraz kto mógł zostać urzędnikiem i na jakich zasadach.

  2. Nauczyciel prosi uczniów aby przez chwilę się zastanowili, i przypomnieli sobie o jakich urzędach państwowych mówiliśmy na ostatniej lekcji i jakie były kompetencje tych osób.

  3. Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadają na pytanie.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy przydzielając każdej z nich zadanie do wykonania zapisane na arkuszach – uczniowie korzystają z zasobów e – podręcznika. Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy.
    Grupa 1 – zapozna się z tekstem dotyczącym rozbudowy administracyjnej w dużym kraju
    Grupa 2 – dowie się kto został namiestnikiem władcy i jakie były jego kompetencje
    Grupa 3 – prześledzi, kto i dlaczego zostawał urzędnikiem
    Grupa 4 – wskaże jakie grupy społeczne do kogo mogą zgłaszać się ze skargą

  1. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisując najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.

  2. Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi, aby w parach zastanowili się i ocenili jakie znaczenie miał rozwój samorządu lokalnego w Polsce na przełomie XIV – XV w.

  3. Uczniowie po krótkiej rozmowie, podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.

  4. Na podsumowanie pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel prosi zapoznać się ze schematem i w parach wykonać polecenia, które po wyznaczonym czasie są wspólnie omawiane.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie i wykonanie ćwiczeń 6 i 7. Po wyznaczonym czasie wybrani lub chętni uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia w e‑podręczniku i wspólnie omawiają odpowiedzi.

  2. Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach.

Praca domowa:

Na podstawie posiadanej wiedzy z lekcji wyjaśnij co znaczą słowa - We własnych sprawach sami sobą rządzimy.

Zapoznać się z e‑materiałem do następnej lekcji.

Materiały pomocnicze:

J. Długosz, Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, wybór PWN, Kraków 2009.

M. Kamler, Przemoc między szlachtą sieradzką w XVII wieku, wybór Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wybrani uczniowie na podstawie multimedium mogą przygotować prezentację multimedialną, która posłuży do prowadzenia lekcji.