Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Stan polskiego rolnictwa na tle rolnictwa krajów UE 

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa:

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. 
Uczeń: 
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady kryteriów porównania stanu rolnictwa,

  • porównuje wybrane cechy rolnictwa Polski na tle innych krajów UE,

  • ocenia stan polskiego rolnictwa na tle średniego stanu rolnictwa UE.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

Rudnicki R., Rolnictwo Polski - studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.

Netografia (dostęp: 12.04.2020)

Bank Światowy: https://data.worldbank.org/

Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/

FAOStat: http://www.fao.org/faostat/en/#data/RL

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat mierników, które można wykorzystać do porównania stanu rolnictwa w różnych krajach. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Nauczyciel prosi, żeby uczniowie w parach wykonali polecenia 1 do grafiki interaktywnej. Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy i następuje klasowa dyskusja na ten temat.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem bloku tekstowego pt. Porównanie intensywności rolnictwa i prosi o wykonanie w parach Polecenia 2 i 3 do grafiki interaktywnej. Uczniowie korzystają z baz danych podanych przez nauczyciela (bazy danych znajdują się w materiałach pomocniczych).

  • Po zakończonej pracy nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wyników ich pracy.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie cech polskiego rolnictwa na tle krajów UE.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w parach i przypomina cele zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat porównania cech rolnictwa Polskiego i UE na tle innych państw świata z wykorzystaniem aktualnych danych.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii rolnictwa Polski.