| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, jakie procesy odpowiedzialne są za straty energii wewnątrz rzeczywistych źródeł napięcia.
wyjaśni, dlaczego straty te można traktować jak dodatkowy opornik umieszczony wewnątrz źródła.
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów dotyczących źródeł napięcia w obwodzie elektrycznym.
|
| |
| - wykład informacyjny, - analiza pomysłów. |
| - praca indywidualna w domu, - praca w parach w klasie. |
| - film samouczek, - zestaw zadań. |
| e‑materiał: Co wiemy o oporze wewnętrznym ogniwa? |
|
|
- Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe?” - Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji. - Przekazanie pracy do wykonania w domu przed lekcją. Połowa klasy (uczniowie wybrani drogą losowania) czyta część „Warto przeczytać”, a pozostali oglądają film samouczek. |
|
- Nauczyciel pyta uczniów, jakie źródła napięcia poznali przygotowując się do lekcji i prosi o podanie przykładów. Przewidywane odpowiedzi uczniów: ogniwo galwaniczne (bateria, akumulator), ogniwo słoneczne (bateria fotowoltaiczna), prądnica (dynamo, alternator, wiatrak, generator w elektrowni). - Nauczyciel rysuje na tablicy schemat obwodu z Polecenia 1. pod samouczkiem i prosi uczniów o naszkicowanie i omówienie wykresu zależności napięcia U na zaciskach źródła od natężenia prądu I. Uczniowie szkicują wykres przedstawiony na Rys. 1. w części „Warto przeczytać” i wyjaśniają, że napięcie na zaciskach źródła liniowo maleje wraz ze wzrostem natężenia prądu. - Uczniowie pracują w parach mieszanych z punktu widzenia rodzaju wykonywanej w domu pracy i rozwiązują zadania wstępne 1, 2, 3, 4, które sprawdzają zapamiętanie i zrozumienie materiału przerabianego w domu. - Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie prawidłowo rozwiązali i zrozumieli zadanie 4 oraz czy mają pytania dotyczące materiału przerobionego w domu lub na lekcji. - Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe zadania. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji i rozwiązują zadania, których nie zdążyli rozwiązać w klasie. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może służyć jako element podsumowania działu „Prąd elektryczny” oraz przy przygotowywaniu się do pracy klasowej lub egzaminu. |