Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Opór wewnętrzny ogniwa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, jakie procesy odpowiedzialne są za straty energii wewnątrz rzeczywistych źródeł napięcia.

  2. wyjaśni, dlaczego straty te można traktować jak dodatkowy opornik umieszczony wewnątrz źródła.

  3. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów dotyczących źródeł napięcia w obwodzie elektrycznym.

Strategie nauczania:

Flipped classroom

Metody nauczania:

- wykład informacyjny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca indywidualna w domu,
- praca w parach w klasie.

Środki dydaktyczne:

- film samouczek,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Co wiemy o oporze wewnętrznym ogniwa?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe?”
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji.
- Przekazanie pracy do wykonania w domu przed lekcją. Połowa klasy (uczniowie wybrani drogą losowania) czyta część „Warto przeczytać”, a pozostali oglądają film samouczek.

Faza realizacyjna:

- Nauczyciel pyta uczniów, jakie źródła napięcia poznali przygotowując się do lekcji i prosi o podanie przykładów. Przewidywane odpowiedzi uczniów: ogniwo galwaniczne (bateria, akumulator), ogniwo słoneczne (bateria fotowoltaiczna), prądnica (dynamo, alternator, wiatrak, generator w elektrowni).
- Nauczyciel rysuje na tablicy schemat obwodu z Polecenia 1. pod samouczkiem i prosi uczniów o naszkicowanie i omówienie wykresu zależności napięcia U na zaciskach źródła od natężenia prądu I. Uczniowie szkicują wykres przedstawiony na Rys. 1. w części „Warto przeczytać” i wyjaśniają, że napięcie na zaciskach źródła liniowo maleje wraz ze wzrostem natężenia prądu.
- Uczniowie pracują w parach mieszanych z punktu widzenia rodzaju wykonywanej w domu pracy i rozwiązują zadania wstępne 1, 2, 3, 4, które sprawdzają zapamiętanie i zrozumienie materiału przerabianego w domu.
- Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie prawidłowo rozwiązali i zrozumieli zadanie 4 oraz czy mają pytania dotyczące materiału przerobionego w domu lub na lekcji.
- Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe zadania. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji i rozwiązują zadania, których nie zdążyli rozwiązać w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może służyć jako element podsumowania działu „Prąd elektryczny” oraz przy przygotowywaniu się do pracy klasowej lub egzaminu.