Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dyskusja wyników i formułowanie wniosków z prowadzonego eksperymentu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. w prostych słowach opisuje, na czym polegają eksperymenty z użyciem akceleratorów i zderzaczy cząstek elementarnych,

  2. wyjaśnia, na czym polega dyskusja wyników eksperymentu,

  3. ocenia rolę doświadczeń w nauczaniu fizyki,

  4. wyjaśnia, jakie są cele współcześnie realizowanych eksperymentów naukowych,

  5. wymienia argumenty za i przeciw finansowaniu badań naukowych ze środków publicznych.

Strategie nauczania:

Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na filmie edukacyjnym – wywiad z ekspertem.

Formy zajęć:

praca zespołowa „burza mózgów”

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

strony www konkretnych eksperymentów fizycznych, e‑materiały: „Jak definiuje się eksperyment?”, „Problem badawczy i hipoteza badawcza”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w części „Warto przeczytać” e‑materiału. Informacja o konkretnym, realizowanym współcześnie wielkim eksperymencie naukowym.

Faza realizacyjna:

1. „Burza mózgów” – stymulowana przez prowadzącego dyskusja nad wysłuchanym wywiadem. Wartym podkreślenia jest szczególnie to, że eksperyment nie tylko sprawdza to, co już wiemy, ale otwiera i wskazuje kierunki dalszych badań.
2. Wspólne rozwiązywanie problemów zawartych w punkcie „sprawdź się.” Są to bardzo różnorodne zadania o różnym stopniu trudności. Uczniowie pracują w grupach nad zadaniami 1, 2, 3, 4, Uczniowie, rozwiązując indywidualnie zadania 5, 6, 7, 8 urządzają „burzę mózgów”. Nauczyciel notuje proponowane przez uczniów koncepcje rozwiązania; potem uczniowie sprawdzają, która są słuszne.

Faza podsumowująca:

Uogólnienie omawianego wywiadu i przykładów zadań, ukazanie udziału w badaniach naukowych jako interesującej kariery zawodowej.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: Jakie widzisz pozytywne i negatywne elementy pracy naukowej jako kariery życiowej?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do pokazania informacji dotyczącej omawianego eksperymentu.