Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Kobiecość, obcość, podświadomość w CudzoziemceMarii Kuncewiczowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
Zinterpretuje fragment powieści Marii Kuncewiczowj Cudzoziemka w kontekście Freudowskiej teorii Ego, Id i Superego;
Oceni motywy postępowania Róży Żabczyńskiej w odniesieniu do dziejów bohaterki;
Scharakteryzuje problematykę kobiecych ról społecznych ukazaną w powieści;
Przedstawi interpretację Cudzoziemki w odczytaniu psychoanalitycznym, zaproponowaną przez Brunona Schulza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kobiecość, obcość, podświadomość w Cudzoziemce Marii Kuncewiczowej”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem prozy w e‑materiale: w sekcji „Przeczytaj” (także w wersji audio). Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel poleca uczniom, by zanotowali odpowiedzi na dwa pytania zamieszczone pod fragmentem powieści w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Wspólnie z nimi ustala kryteria osiągnięcia celów.
2. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę wprowadzającą. Pretekstem do niej są przygotowane wcześniej odpowiedzi uczniów na pytania: Dlaczego bohaterka nosi dwa imiona: Róża i Ewelina? Co w ten sposób zostało symbolicznie zasygnalizowane? Przypomnij bohaterów innych utworów, którzy także używali dwóch imion. Jakie paralele dostrzegasz między tymi postaciami?
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszytach notatkę z najważniejszymi hasłami, np. Freud, Jung, psychoanaliza, teoria archetypów. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie zanotowanych haseł.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel czyta polecenie: 2 i 3 i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”: 1‑5. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Kolejne ćwiczenie 8 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, zadając pytania: Czy powieść Marii Kuncewiczowej, w czasie, gdy się ukazała, mogła być pretekstem do dyskusji o rolach społecznych? Czy dziś także może ją wywoływać? Czy miał rację Bruno Schulz, nazywając bohaterkę Cudzoziemki muzą i megierą?
Praca domowa:
Co oznacza określenie „cudzoziemka” w odniesieniu do Róży Żabczyńskiej? Omów problem na podstawie przytoczonego fragmentu powieści i całości utworu. Odpowiedź zapisz w 300 słowach.
Materiały dodatkowe:
Maria Kuncewiczowa Cudzoziemka, Warszawa 2016;
Opowieść Ewy Wiśniewskiej o przygotowaniu do roli Róży w filmie Ryszarda Bera Cudzoziemka, Akademia Polskiego Filmu, Kino Polska;
Halina Mikołajska o wielkiej sugestywności prozy Kuncewiczowej, Ninateka.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą obejrzeć fragmenty filmu Cudzoziemka w reż. Ryszarda Bera.