Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Tatry

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

cele kształcenia

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży. Uczeń:

  1. porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki między jego elementami;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie zjawisko inwersji temperatur,

  • zna pojęcia: dolina, przełęcz, grań, turnia, żleb, piarg, wywierzysko,

  • wymienia piętra roślinne i klimatyczne,

  • potrafi wskazać walory turystyczne.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: atlas, mapa Polski

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pokazuje na mapie Tatry, opowiada o ich położeniu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie przedstawia najważniejsze informacje o Tatrach.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny.

  • Uczniowie w parach tworzą mapę myśli - mogą posiłkować się zarówno filmem, jak i częścią Przeczytaj.

  • Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, nagradza autorów najbardziej szczegółowej mapę myśli.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Stwórz plan kilkudniowej wycieczki po Tatrach. Zaplanuj, jakie obiekty odwiedzisz z grupą, napisz, czym się one charakteryzują.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku nie użycia multimedium bazowego.