Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Podróże kształcą...

Grupa docelowa

gimnazjum / szkoła podstawowa, klasa 8

Ogólny cel kształcenia

Uczeń przedstawia podstawowe korzyści wynikające dla osób podróżujących z obecności Polski w Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. porozumiewanie się w języku ojczystym,

  2. porozumiewanie się w językach obcych,

  3. kompetencje informatyczne,

  4. umiejętność uczenia się,

  5. kompetencje społeczne i obywatelskie,

  6. inicjatywność i przedsiębiorczość,

  7. świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • zna i rozumie skutki masowej turystyki;

  • posiada umiejętność planowania podróży;

  • rozumie zasady bezpiecznego podróżowania po świecie;

  • umie zdobyć najnowsze informacje o sytuacji na świecie i ewentualnych zagrożeniach;

  • potrafi wykonać projekt edukacyjny.

Metody/techniki kształcenia

  • dyskusja

  • pogadanka

  • projekt

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Przed projekcją pierwszego fragmentu filmu nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na podaną w nim definicję słowa turystyka oraz na ukazane w filmie sposoby podróżowania charakterystyczne dla różnych okresów historycznych.

Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 1–2), a następnie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 3) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi, po czym inicjuje krótką rozmowę na temat różnić w sposobie pojmowania turystyki współcześnie i w przeszłości.

Faza realizacyjna

Nauczyciel przypomina, na czym polegało zadanie, jakie uczniowie mieli do wykonania w domu (zob. komentarz do lekcji). Następnie informuje, że w pierwszej kolejności uczniowie obejrzą film, a następnie będą mieli kilka minut na uzupełnienie swojego projektu w oparciu o uzyskane podczas tej projekcji ważne informacje.

Uczniowie oglądają film (sceny 3–6).

Po uzupełnieniu materiałów każdy z zespołów prezentuje swój projekt na forum klasy. Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, w której uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy, trudności, jakie napotkali w realizacji zadania oraz braków, które musieli uwzględnić po projekcji filmu.

Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu poszerzyli swoje wiadomości o zagadnieniach związanych ze współczesną turystyką.

Następnie wykonują ćwiczenia interaktywne (od nr 4 do nr 10). Mają one usystematyzować wiedzę uczniów. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę „Podsumowanie”.

1

Praca domowa

Przygotujcie idealną ulotkę biura podróży, w której oprócz informacji o urokach miejsca docelowego organizowanej wycieczki znajdą się także wiadomości niezbędne ze względu na bezpieczeństwo turysty.

Komentarz do lekcji

Na dwa tygodnie przed planowanymi zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na grupy i wyjaśnia, że wezmą one udział w projekcie pt. Planujemy wyjazd za granicę.

Zadaniem grup będzie przygotowanie instruktażu w dowolnej formie, zawierającego niezbędne informacje ułatwiające przygotowanie się do wyjazdu.

Grupa 1.

Zbierzcie informacje o tym, na co turysta powinien zwrócić uwagę, planując wyjazd za granicę (na przykładzie konkretnego kraju w Unii Europejskiej i poza Unią).

Grupa 2.

Zbierzcie informacje o tym, jak przygotować się do zaplanowanego wyjazdu (jakie dokumenty należy posiadać, co należy wiedzieć o miejscu pobytu).

Grupa 3.

Zbierzcie informacje o tym, co należy zrobić i gdzie się udać w sytuacji pojawienia się problemu lub zagrożenia podczas pobytu za granicą.

m5181290cf1ad87ec_1520432863196_0

Metryczka

Tytuł

Podróże kształcą...

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Jak znaleźć informacje?

Przedmiot

WOS

Etap edukacyjny

III Gimnazjum / VIII klasa szkoły podstawowej

Podstawa programowa

6. Środki masowego przekazu. Uczeń:

2) charakteryzuje prasę, telewizję, radio, Internet jako środki masowej komunikacji i omawia wybrany tytuł, stację czy portal ze względu na specyfikę przekazu i odbiorców;

3) wyszukuje w mediach wiadomości na wskazany temat; wskazuje różnice między przekazami i odróżnia informacje od komentarzy; krytycznie analizuje przekaz reklamowy;

19. Relacje Polski z innymi państwami. Uczeń:

4) wyjaśnia, czym się zajmują ambasady i konsulaty.

Nowa podstawa programowa

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

3) przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym (1),

  • porozumiewanie się w językach obcych (2),

  • kompetencje informatyczne (4),   

  • umiejętność uczenia się (5),

  • kompetencje społeczne i obywatelskie (6),

  • inicjatywność i przedsiębiorczość (7),

  • świadomość i ekspresja kulturalna (8).

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • umie poszukiwać informacji w różnych środkach przekazu,

  • potrafi różnicować informacje od komentarzy i przekazów reklamowych,

  • zna i rozumie skutki masowej turystyki,

  • posiada umiejętność planowania podróży,

  • rozumie zasady bezpiecznego podróżowania po świecie,

  • umie zdobyć najnowsze informacje o sytuacji na świecie i ewentualnych zagrożeniach,

  • potrafi wykonać projekt edukacyjny.