Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Najwyższa Izba Kontroli

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

11) przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.

zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

10) uzasadnia znaczenie Najwyższej Izby Kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do wyników wybranej kontroli przeprowadzonej przez tę instytucję.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dowiaduje się, czym jest Najwyższa Izba Kontroli i poznaje jej historię;

  • charakteryzuje działalność Najwyższej Izby Kontroli;

  • uzasadnia znaczenie Najwyższej Izby Kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej na przykładzie wybranej kontroli.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • czy ich zdaniem działalność podmiotów publicznych, takich jak np. państwowych osób prawnych, Narodowego Banku Polskiego, organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych, powinna podlegać kontroli;

  • czy znają jakieś instytucjonalne formy kontroli tej działalności.

2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • czym jest Najwyższa Izba Kontroli;

  • zarysu historii NIK;

  • specyfiki (charakterystyki) działalności NIK.

2. Przeprowadzenie dyskusji na temat tego, czy działalność NIK jest uzasadniona z punktu widzenia sprawnie funkcjonującego państwa; zapisanie przedstawionych stanowisk na tablicy przez kolejną wybraną osobę.

3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • umiejscowienia NIK wśród organów państwowych;

  • charakterystyki i znaczenia działalności NIK.

Faza podsumowująca

1. Praca z multimedium.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia z modułu Sprawdź się (1–8).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r., bip.nik.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o Najwyższej Izbie Kontroli.